Wirusowość aplikacji, czyli magnes na fanów

Wirusowość to największa siła mediów społecznościowych. Im większy współczynnik wirusowości, tym większą możemy mieć pewność, że treść przez nas dotrze do dużej liczby użytkowników. Aby go zwiększyć należy zwrócić szczególną uwagę na kilka czynników tj. przyjazność dla użytkowników, odpowiednie komunikaty, wyrazistą grafikę. Ważne jest także wzbudzenie pragnienia podzielenia się danym materiałem i łatwy dostęp do listy znajomych, których można powiadomić o aplikacji.

 

 

Przykłady wirusowych aplikacji

Zdecydowanym hitem dla polskiego odbiorcy może być niezwykle wirusowa aplikacja „KitKat skocz na przerwę”. Bezpośredni slogan z korespondującym z CI layout’em przyciągają uwagę fana. Rytm gry zostaje co jakiś czas zakłócony wymuszaną przerwą i komunikatem „Przerwa trwa, odsapnij chwilę…” – który również nawiązuje do samego produktu i idei. Kontakt z marką daje użytkownikom satysfakcję nawet, gdy aplikacja nie prezentuje żadnych społecznościowych innowacji. Dowodem na to jest bezustanne powracanie fanów do aplikacji i polecanie jej znajomym – jest to najważniejsza wartość dla twórców. Wirusowy charakter mają również wpisy na Tablicy uczestnika z ciekawymi hasłami: „Imponująco ogarniam przerwę biurową. Moje papierowe samolociki latają naprawdę daleko!”. Aplikacja „Kit Kat Skocz na przerwę” w bardzo skuteczny sposób rozszerza i ugruntowuje ideę promującą markę. Tak jednoznaczne zaimplementowanie znaczników marki w aplikację, którą tylko w tym miesiącu odwiedziło aż 2 787 osób, może świadczyć o wirusowości aplikacji i takiej jej konstrukcji, która przyciąga uwagę.

 

Innym przykładem wirusowej i zdecydowanie innowacyjnej aplikacji jest Brazer, z której można skorzystać na Fan page’u KFC Polska. W tym przypadku mowa nie tyle o grze społecznościowej, ale o angażującej aplikacji generującej kupon – czyli realizującej dodatkowy cel zachęcania do odwiedzenia restauracji KFC. Na czym polega aplikacja? Wchodząc do niej widzimy smakowite produkty KFC, które przedstawione są na ruszcie. Zadaniem użytkowników jest poprzez dmuchnięcie w mikrofon (!!) rozgrzanie do czerwoności rusztu. Wirusowość takiego rozwiązania może być ogromna właśnie dzięki realistycznemu efektowi. Dodatkowym atutem jest oczywiście generowany prezent – bon na zakupy w KFC. Na koniec uczestnik może opublikować na swojej tablicy informację o aplikacji. Wraz z jego komentarzem pojawia się komunikat „Sprawdź siłę swoich płuc! Ja już rozdmuchałem/am grill do czerwoności i wygrałem/am zaproszenie na grillowanego Brazera w KFC. Teraz Twoja kolej!”. Dzięki potencjałowi połączenia światów realnego i wirtualnego, miesięczna liczba użytkowników korzystających z aplikacji przekracza 9.200 osób! Cele dla marki, która stworzyła tę aplikację z pewnością zostały spełnione – przedstawiono produkt i markę w atrakcyjny sposób, angażując i zaciekawiając fanów, a dodatkowo rozpoczęto działania mogące zwiększyć ruch w restauracjach KFC. Ważnym elementem jest również łatwa dostępność informacji o ROI. Dzięki wygenerowanym na Facebooku kuponom twórcy w łatwy sposób dowiedzą się o tym, ilu użytkowników z Facebooka odwiedziło restaurację (tym samym jaki zwrot z inwestycji daje kampania na FB).

 

Jeśli chcemy pozyskać wielu zaangażowanych fanów, można stworzyć jeszcze inny rodzaj aplikacji. Może ona być tak skonstruowana by udostępnić fanom przestrzeń i narzędzia do dzielenia się ich twórczością.  Właśnie taką aplikację o nazwie LunarGlide +3 iD opublikowno na Fan page’u Nike Running Poland. Użytkownik dzięki niej, może stworzyć własny projekt buta NIKE i udostępnić go swoim znajomym na tablicy. W trakcie wykonywania poszczególnych kroków możemy pozwalać sobie na dowolność kolorystyczną,  w ramach określonych z góry kształtów. Dzięki temu but, który stworzymy, będzie w pełni integrował się z markowymi produktami Nike, ale jednocześnie będzie posiadał nasze indywidualne interpretacje.  Na koniec można opublikować projekt w galerii, na naszej tablicy lub udostępnić na Twitterze.

 

Jak stworzyć wirusową aplikację?

  1. Prostota – aplikacja powinna być skonstruowana w sposób przejrzysty i zrozumiały. Regulamin i wszelkie wskazówki powinny być zauważalne i czytelne. Jeśli treść i zasady będą zrozumiałe, więcej osób zwróci uwagę na aplikację
  2. Dzielenie ze znajomymi – aplikacja powinna w prosty sposób umożliwiać dzielenie się ze znajomymi konkretną treścią. Czasem może to być wynik w grze, czasem może to być sama informacja o istnieniu aplikacji. Lista znajomych, możliwych do wyboru zapewni szybkie rozprzestrzenienie się aplikacji
  3. Korzyść dla użytkownika – aplikacja powinna dawać użytkownikowi jakąś wartość. Może to być możliwość podzielenia się własną kreatywnością, wygenerowania kuponu, wygrania nagrody. Użytkownik musi widzieć jasno zaznaczony cel swoich przyszłych działań.
  4. Wielokrotne użycie – aplikacja  powinna być tak skonstruowana aby użytkownicy mogli do niej wracać. W ten sposób będą mogli poprawiać swoje wyniki i informować o tym swoich znajomych po raz kolejny.
  5. Tworzenie własnej treści – aplikacja powinna zachęcać użytkowników do tworzenia własnych treści, które mogą opublikować.
  6. Humorystyczne  ujęcie – użytkownicy poszukują w Internecie przede wszystkim rozrywki, a największą jej ilość mogą znaleźć właśnie na portalach społecznościowych. Z pewnością aplikacja przyciągnie uwagę, jeśli jej tematyka będzie zabawna.
  7. Komunikaty na tablicy – bardzo ważne jest stworzenie takich komunikatów, które będą zachęcały znajomych użytkownika, do wzięcia udziału w aplikacji. Wirusowe komunikaty powinny być angażujące i ciekawe – sam tekst świadczący o udziale nie przyciągnie nowych fanów.
  8. Informowanie o wygranych – z pewnością uwagę fanów przyciągnie bieżące informowanie o osobach które wygrały i podkreślanie prostoty samej wygranej. Jeśli fani będą wiedzieć, że mają duże szanse, chętnie wejdą do aplikacji
  9. Innowacyjność – rozwój Faceboka spowodował, że pojawiła się na nim ogromna ilość aplikacji. Aby przyciągnąć uwagę użytkownika trzeba więc stworzyć coś, czego jeszcze nie widział. Nie warto kopiować czyichś pomysłów.
  10. Obecność marki w tle – jeśli użytkownik będzie czuł, że aplikacja ma tylko reklamować, nie zechce wziąć w niej udziału. Dlatego w odpowiedni sposób trzeba dobrać proporcje między kreacją konstrukcji graficznej oraz obecnością marki w postaci logotypów i produktów.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *