Uczelnie wyższe na Facebooku

Na Facebooku swoje strony posiadają marki, firmy, miejsca, instytucje czy znane osobistości. Nie mogło tam zabraknąć również uczelni wyższych zarówno tych państwowych jak i prywatnych. Obecność uczelni w social media daje jej sporo korzyści, począwszy od  wspierania etapu rekrutacji, poprzez tworzenie kanału komunikacji ze studentami, aż po działania stricte wizerunkowe. Wiadomo przecież, że studenci to jedna za najbardziej aktywnych grup w internecie, a skoro jej członkowie uwielbiają utożsamiać się z klubami, w których imprezują, kawiarniami, w których się spotkają czy swoimi ulubionymi markami, z pewnością będzie to również miało miejsce jeśli chodzi o  miejsce  edukacji. Dlatego właśnie liczba fanów szkół wyższych z roku na rok rośnie: nowo przybyli studenci zaraz po przyjęciu dołączają do swojej uczelni, natomiast absolwenci zostają jej fanami z sentymentu.

Jak wygląda sytuacja polskich uczelni na Facebooku? W zestawieniu stworzonym  niedawno przez portal natablicy.pl,  na temat popularności polskich uczelni na Facebooku, bezapelacyjnie prowadzi Uniwersytet Jagielloński, który w chwili obecnej posiada blisko 16,5 k fanów, natomiast pierwszą dziesiątkę zamyka Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego z liczbą blisko 7,5 k użytkowników.

Aby sprawdzić jak radzą sobie polskie uczelnie na Facebooku, kilku z nich przyjrzeliśmy się dokładniej. Pod uwagę wzięliśmy lidera rankingu czyli Uniwersytet Jagielloński, a także następnie uczelnie, które uplasowały się zaraz po nim czyli Akademię Górniczo- Hutniczą i Uniwersytet Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie. Aby nie skupiać się jedynie na uczelniach państwowych, w celu porównania sprawdziliśmy również Wyższą Szkołę Zarządzania i Bankowości w Krakowie.

Uniwersytet Jagielloński

Fan Page uczelni w chwili obecnej liczy 16,469 fanów. Uniwersytet Jagielloński posiadając wieloletnią tradycję, stara się podkreślać tę wartość zarówno w komunikacji, jak i poprzez oprawę graficzną Fan Page’a. Poza treściami podkreślającymi historię uczelni, opisującymi wydarzenia z jej życia, przedstawiającymi osiągnięcia zarówno studentów jak i profesorów, na stronie znajdują się również publikacje nieco luźniejsze i humorystyczne. Idealnym przykładem połączenia tradycji z nowoczesnością, jest aplikacja o nazwie „Sprawdź swoją przyszłość” stworzona na potrzeby rekrutacji, pozwalająca przyszłym i obecnym studentom sprawdzić co czeka ich po ukończeniu danego kierunku na uczelni i dowiedzieć się, kim zostaną za kilka lat. Student lub kandydat na studia, po wybraniu preferowanego wydziału i kierunku, może zobaczyć artykuł lub notkę w Wikipedii na swój temat. Aplikacja w ciekawy i nowoczesny sposób podkreślała praktyczne kształcenie, jakie swoim studentom oferuje UJ.

Akademia Górniczo-Hutnicza

Tuż za Uniwersytetem Jagiellońskim, z liczbą fanów wynoszącą 15,961 uplasowała się kolejna krakowska uczelnia – Akademia Górniczo-Hutnicza, czyli znany AGH. W porównaniu z poprzedniczką, na Fan Page’u AGH dominują treści o luźnej tematyce, czy informacje o odbywających się w Krakowie imprezach i innych wydarzeniach, co zachęca fanów do interakcji  i objawia się w licznych komentarzach oraz kliknięciach „Lubię to”. Mimo braku jakichkolwiek aplikacji, content na stronie sprawia, że jest ona pozytywnie odbierana przez użytkowników. 

Uniwersytet Marii Curie – Skłodowskiej 

Do dołączenia do strony Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej, zachęca przede wszystkim zwracające uwagę, radosne cover photo przedstawiające grupę uśmiechniętych studentów. Taki widok wzbudza sympatię użytkownika i zachęca zarówno do dołączenia do grona fanów, jak i zasilenia grona studentów UMCS. Podobnie jak na wcześniej omawianych stronach, komunikacja na Fan Page’u UMCS skupia się częściowo na publikowaniu aktualności z uczelni, a z drugiej strony nie brak na niej zabawnych publikacji związanych z życiem studenckim, czy zachowaniami charakterystycznymi dla tej grupy. Z pewnością stronę wzbogaciłyby ciekawe zakładki użytkowe zawierające istotne do zakomunikowania studentom informacje, jak i interesujące aplikacje konkursowe i edukacyjne.

Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości

Patrząc na strony uczelni, które znalazły się w rankingu, możemy stwierdzić, że komunikacja stoi na całkiem zadowalającym poziomie, jednak ciekawe aplikacje i organizowane od czasu do czasu konkursy z pewnością zwiększyłyby zaangażowanie ich użytkowników jak i wpłynęły na atrakcyjność Fan Page’a. Organizowane konkursy i zabawy nie muszą oferować cennych nagród. Czasami wystarczą symboliczne gadżety i dobry pomysł, tak jak w przypadku Wyższej Szkoły Zarządzania i Bankowości w Krakowie, która mimo iż nie znalazła się w naszym rankingu, zasługuje na uwagę.  Uczelnia z okazji zbliżającego się Halloween, zorganizowała na swoim Fan Page’u zabawę polegająca na wychowaniu największej dyni: uczestnicy konkursu po otrzymaniu sadzonki dyni musieli dbać o nią codziennie ją podlewając.

Kolejną ciekawą aplikacją znajdującą się na stronie Wyższej Szkoły Zarządzania i Bankowości, jest Podróż w czasie, która podobnie jak ta oferowana przez UJ, na podstawie zainteresowań użytkownika ukaże mu ścieżkę jego kariery. Poza aplikacjami, strona zawiera wiele pożytecznych zakładek informujących przyszłych studentów o odbywającej się rekrutacji, natomiast absolwentów o możliwości kontynuacji studiów na jednym z kierunków studiów podyplomowych. Fani strony mają również możliwość subskrybowania kanału RSS z aktualnościami oraz poczytania Blogu Rektora WSZIB. Zaangażowanie fanów WSZiB to dowód na to, że liczne i różnorodne zakładki w połączeniu z ciekawą komunikacją, to przepis na sukces nie tylko  uczelnianego Fan Page’a.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *