Social CRM – planowanie strategii działania

CRM (z ang. Customer Relationship Management) to nic innego jak zarządzanie naszymi relacjami z klientem. W ramach CRM określa się, co i jak należy robić, aby utrzymać właściwe stosunki z klientami. Gdy natomiast mowa o Social Customers Relationship Management, należy mieć na względzie przede wszystkim budowanie i podtrzymywanie relacji z wykorzystanie potencjału dzisiejszego Internetu.

Kluczową rolę w ramach SCRM odgrywają media społecznościowe. Obecnie cieszą się one ogromnym zainteresowaniem, obserwuje się bardzo dużą dynamikę ich rozwoju. Codziennie rejestrują się na nich tysiące nowych użytkowników. Do najbardziej znanych serwisów społecznościowych zaliczyć możemy: Facebook, Nasza-Klasa, Goldenline, Profeo, Youtube. Działania prowadzone w ramach Social CRM mogą mieć również miejsce w blogosferze czy na rozmaitych rodzajach for internetowych. Decydując się na kampanie marketingowe w mediach społecznościowych, trzeba mieć na uwadze specyfikę ich funkcjonowania.

Nowoczesny biznes wykorzystuje potencjał technologii WEB2.0. Dzięki niej internauta ma charakter aktywny, jest czynnym uczestnikiem wirtualnego życia społecznego.

Gdy w ramach technologii WEB1.0 mieliśmy do czynienia raczej z monologiem, to teraz pojawia się szansa na dialog. To automatycznie dało przedstawicielom nowoczesnego biznesu możliwość do bardziej efektywnego zarządzania relacjami w świecie wirtualnym. Tworząc strategię komunikacji w mediach społecznościowych, należy zastanowić się, z jakich mediów chcemy skorzystać. Trzeba przede wszystkim wziąć pod uwagę rodzaj ich użytkowników. Dla serwisu mającego charakter raczej rozrywkowy strategia działania będzie nieco inna, niż dla specjalistycznego forum, które najczęściej zrzesza profesjonalistów należących do danej branży.

Jedną z podstawowych zasad budowania strategii działań marketingowych w Social Media jest dbanie o jej spójny charakter. Jeżeli decydujemy się na zwiększenie naszej transparentności, nie może być tak, że publikowane na różnych serwisach informacje mają charakter rozbieżny, a tym bardziej wykluczający się. Ważne jest, aby prowadząc dialog w Internecie, nie ulegać negatywnym emocjom. Zbytnie zaangażowanie emocjonalne przekłada się często na spadek naszych notowań. Bardzo ważny jest również stały nadzór nad prowadzonymi działaniami. Istotne jest, że ramach Social Media Marketingu mamy dostęp do wielu narzędzi pozwalających monitorować efekty naszej pracy. Najlepszym miernikiem naszych działań są najczęściej sami internauci i ich reakcja na prowadzone przez nas działania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *