Social coffee – co z tą kawą na Facebooku

Nie jest tajemnicą, że większość ludzi zaczyna swój dzień od porannej kawy. Jej smak i aromat są wręcz niezbędne do przebudzenia i dobrego początku dnia. Naprawdę wielu potrzebuje jej nawet jak powietrza do życia. Dla niektórych stanowi wręcz codzienny rytuał czy wręcz jest powodem do wyrażania miłości, dla innych wypijana o późniejszych porach jest dobrym powodem do chwili relaksu czy przerwy w pracy.

Kawa, jakże aromatyczny napój, budzi również pozytywne skojarzenia i emocje związane z mile spędzonym czasem. Jest równie dobrym tematem do ciekawych dyskusji, inspirujących artykułów czy grafik, a nawet memów, którymi fani kawy dość ochoczo dzielą się na portalach społecznościowych. Potwierdzeniem takiego stanu rzeczy są naprawdę liczne fan page na Facebooku, traktujące o tematyce kawy jak i poruszające wątki z nią związane. Liczne nie tylko pod względem samych ich ilości, ale również liczby fanów, które każdy z nich posiada, co można zaobserwować na poniższym obrazku.

Kawa4

Kawa3

Kawa2

Kawa1

Prawdą również jest fakt, że wiele tego typu stron prowadzonych jest hobbystycznie, czy to przez samych kawoszy czy osoby chcące skupić wokół siebie tych, którzy po prostu czują podobnie. Jak można zaobserwować z prowadzonej na nich komunikacji, ich dominującym celem, poza tym zrzeszającym grono prawdziwych smakoszy cudownego napoju, jest dodatkowo prowadzenie luźnych rozmów na temat kawy, w formie prawie przyjacielskiej konwersacji. Na większości wspomnianych fan page’y komunikacja wygląda dość podobnie i dotyczy głównie rodzajów kawy, ilości wypijanej każdego dnia, smakowitości pasujących do kawy oraz tzw. „ciężkich” poranków. W zależności od fan page’a , wpisy zamieszczane są z różną częstotliwością jak i o różnej porze dnia, a ich treść wzbogacona jest najczęściej znalezionymi w Internecie grafikami prezentującymi kawę w przeróżnych ujęciach, a nawet popularnymi memami dopasowanymi do tematyki. Takie posty, choćby ze względu na sam dość miły i powszechny temat, generują zazwyczaj dużą liczbę kliknięć „Lubię to!”, udostępnień oraz komentarzy, co również może potwierdzać fakt, że polscy użytkownicy Facebooku naprawdę szybko i mocno utożsamiają się z poruszanymi tematami. Fani ochoczo angażują się w dyskusję, komentują podsyłając swoje propozycje nieszablonowych ujęć kawy, czy wręcz zachęcają swoich znajomych do wzięcia udziału w porannej rozmowę. Niektórzy z nich bardzo mocno utożsamiają się z prezentowanymi treściami i stają się ambasadorami kawy wszelkiego rodzaju.

fp4

fp3

 

fp2

fp1
Zupełnie inaczej przedstawia się jednak sytuacja w przypadku fanpage’y marek z branży kawowej, zarówno tych międzynarodowych jak i z rynku lokalnego. Strony marek, takich jak chociażby Nescafé Polska czy Tchibo Polska, prowadzone są profesjonalnie, zarówno pod kątem komunikacji, oprawy graficznej, interakcji z fanami i zarządzania ich zaangażowaniem czy prowadzonych dodatkowych akcji na fan page’ach (dodatkowe promocje czy konkursy).
Na potwierdzenie tych słów, na fan page’u marki Nescafé, który posiada ponad 130 tys. fanów, wpisy pojawiają się bardzo regularnie, 5 razy w tygodniu, zazwyczaj w okolicach godziny 11:00 rano. Najczęściej mają one postać krótkiego wpisu połączonego z ciekawą kreacją graficzną, dedykowaną marce. W dużej mierze dotyczą one bieżących wydarzeń lub świąt. Wpisy przygotowywane na stronie Nescafé tworzone są z niezwykłym wyczuciem –łączą w sobie elementy zabawy i rozrywki, jak i treści ściśle związanych z marką. A co niezwykle ważne, spotykają się z ogromnym zaangażowaniem ze strony użytkowników, chętnie dzielącymi się prezentowanymi im treściami. Interakcja z fanami nawiązywana jest najczęściej za pomocą krótkich pytań i prostych zagadek graficznych. Okazjonalnie na grafikach pojawiają się ludzkie postacie, ale stanowią one raczej element dodatkowy i nie są wykorzystywane jako typowe brand heroes. Już na pierwszy rzut oka można zauważyć, że posty marki są chętnie komentowane, udostępniane i lajkowane.

Nescafe2 Nescafe3 Nescafe1

Na fan page’u można znaleźć również kilka dodatkowych, interesujących zakładek, będących bardzo dobrym uzupełnieniem dla fan page’a. Zakładka „Bohaterowie Nescafé”, stworzona z okazji 75. urodzin marki, zawiera opisy kilku osób w różnym wieku, pochodzących z różnych epok, które w tym czasie komunikowały się z fanami. Spełniały one rolę typowych brand heroes. Dodatkowo ich przekazy spójne były z oprawą graficzną, które przedstawiały stylizacje z danych czasów.

Ponieważ marka Nescafé stara się kierować swoje produkty również do osób młodych aktywnych, na jej profilu można znaleźć zakładkę „Ranking uczelni”, gdzie fani mogą zapoznać się z listą rekomendowanych placówek edukacyjnych, dodać opinię na jej temat czy zadać dodatkowe pytanie.

Od czasu do czasu, na fan page’u pojawiają się konkursy dla fanów. Było tak na przykład w przypadku, wspomnianych już 75. urodzin marki. Wtedy to powstała zakładka „Zaprojektuj plakat Nescafé”, gdzie lubiący markę mogli projektować prace w stylu lat 50., 80. lub współczesnych i wygrać dla siebie ekspresy Nescafe Dolce Gusto czy obrandowane kubki do kawy.

Kolejnym przykładem profesjonalnie prowadzonego fan page’a jest Tchibo Polska, który posiada prawie 144 tysiące fanów. Pomimo jakże podobnej grupy docelowej, komunikacja na tym fan page’u nieco różni się od tej na tym należącym Nescafé. Na pierwszy rzut oka jedyne podobieństwo tkwi w regularności dodawania wpisów. To co je zdecydowanie różni to ich tematyka – większość z nich to wpisy produktowe, dotyczące artykułów dostępnych w sklepach Tchibo i nowości danego sezonu. Co jakiś czas wykorzystywane są również dedykowane grafiki z logo marki, odpowiednio wkomponowane w większą grafikę. To one właśnie uzyskują najwięcej polubień, komentarzy i udostępnień. Jak widać tego typu graficzne ujęcie treści generuje marce spory zasięg.

Na stronie regularnie pojawiają się również albumy ze zdjęciami, obrazujące ciekawe zastosowanie kapsułek do ekspresów czy produktów marki. Prezentowane są także treści zamieszczane na profilu Nescafé na Pintereście. Fan page wykorzystywany jest do dodatkowej promocji profilu dedykowanego użytkownikom serwisu Pinterest.

W porównaniu do marki Nescafé, Tchibo rzadziej stara się nawiązać interakcję z fanami, w związku z czym najczęściej pojawiającą się reakcją fanów jest kliknięcie „Lubię to!”. Marka próbuje zwiększyć zaangażowanie fanów poprzez mini konkursy, które niezbyt regularnie pojawiają się na jej tablicy.

Na fan page’u Tchibo Polska znajdują się również dodatkowe zakładki zawierające dokłądny opis firmy oraz przedstawiające jej ofertę i nowości produktowe. Na większą uwagę zasługuje jednak zakładka konkursowa: „Wirtualne drzewko Tchibo”, która umożliwiała wcielenie się w plantatora kawy i hodowanie drzewka kawowego.

Na polskim Facebooku próżno szukać równie prężnie działających fan page’y z branży kawowej. Jeśli dana marka już takowy posiada jest on niestety często zaniedbywany, co skutkuje w dużej mierze małą ilością fanów, brakiem ich przyrostu i bardzo nieregularnej komunikacji z nimi. Zdarzają się i takie przypadki kiedy fan page jest tubą informacyjną, prezentującą głównie komunikaty w postaci wpisów z działu Aktualności na stronie internetowej. Warto pamiętać, że takowa sytuacja daje duże możliwości i szerokie pole do popisu konkurencji, która dzięki szybkiej reakcji, dobrze przygotowanej i przemyślanej strategii może zdobyć na portalu wielu oddanych fanów, co z pewnością przełoży się na zwiększenie liczby klientów.

W przypadku producentów sprzętu do parzenia kawy konkurencja na Facebooku także jest niewielka. Większość to strony anglojęzyczne, natomiast fan page w języku polskim posiadają głównie firmy, których produkcja ekspresów do kawy jest jednym z wielu obszarów działalności, jak np. firma Philips. Komunikacja w takich przypadkach dotyczy zazwyczaj wszystkich typów produktów.

Za fan page producenta ekspresów skierowany do polskich użytkowników, można w pewnym stopniu uznać posiadającą 2 mln fanów, oficjalną stronę firmową marki Nespresso. Firma posiada jedną stronę dedykowaną wielu krajom, natomiast pojawiające się treści targetowane są do konkretnie wybranych krajów. W związku z tym, posty publikowane są w dwóch językach, zarówno polskim, jak i angielskim. Komunikacja opiera się głównie na przepisach na nietypowe, smakowe kawy oraz promocji niektórych produktów marki. Rzadziej pojawiają się wpisy lifestylowe, luźno związane z tematyką kawy i czy traktujące szerzej o kulturze jej picia. Dostrzec można jednak posty dotyczące dbałości o jakość, warunki pracy i środowisko. Często przewija się tematyka upcyklingu i recyklingu. Oprócz zdjęć, zamieszczane są również krótkie filmiki, w tym te poradnikowe oraz bardziej rozrywkowe.

Od czasu do czasu na stronie przeprowadzane są mini konkursy i akcje mające na celu zwiększenie zaangażowania użytkowników. Jak wynika z naszej analizy, komentarze fanów pojawiają się jednak znacznie rzadziej niż udostępnienia i kliknięcia „Lubię to!”.

nespresso1 nespresso2 nespresso3

Również na tym fan page’u znajdują się dodatkowe zakładki, niestety żadna z nich nie jest dostępna w języku polskim. Treść na większości z nich dostępna jest w języku angielskim, a nawet hiszpańskim. Jedna z nich w ogóle nie jest w polskiej wersji. Zakładki dotyczą głównie projektów marki (jak AAA Sustainable Quality Program) i mają na celu poszerzenie wiedzy użytkowników na ten temat, a przy okazji zwiększenie zaangażowania. Fan marki może między innymi zaprosić swojego znajomego na wirtualną wystawę lub podzielić się swoimi pomysłami na kawę czy ciasto.
Kawa jest bardzo wdzięcznym tematem, a w przypadku prowadzenia fan page’a o tej tematyce, publikowany content może okazać się niezwykle wirusowy. Biorąc pod uwagę insighty związane z jej używaniem i typowymi zachowaniami jej wielbicieli, można stworzyć dobrze przemyślaną i efektywną strategię, która na pewno przełoży się na zwiększenie wyników sprzedażowych oraz lepszą rozpoznawalność marki. W chwili obecnej jednakże niewiele marek z tej branży prowadzi spójne działania social mediowe, co stanowi ogromną szansę dla firm, które chcą zdobyć jak największą przewagę rynkową. Dlaczego media społecznościowe to dobre miejsce dla branży kawowej? Powiedzmy sobie szczerze: czyż nie zaczynamy dnia właśnie od filiżanki małej czarnej i sprawdzenia newsfeeda na Facebooku? Naszym zdaniem kawa jest niezwykle social!

 

Redakcja OX Press
Up Next

Powiązane Posty


Notice: Korzystanie z get_currentuserinfo uznawane jest za przestarzałe od wersji 4.5.0! Zamiast tego użyj wp_get_current_user(). in /home/oxpress/domains/oxpress.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 3830

One comment


    Notice: Korzystanie z get_currentuserinfo uznawane jest za przestarzałe od wersji 4.5.0! Zamiast tego użyj wp_get_current_user(). in /home/oxpress/domains/oxpress.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 3830

  • Notice: Trying to get property of non-object in /home/oxpress/domains/oxpress.pl/public_html/wp-content/plugins/commentator/commentator.php on line 1067
    Potwierdzam - sam jestem fanem kilku "kawowych" fan pejdży i po przeczytaniu tego artykułu zastanawiam się - czy to z powodu tego, jak są prowadzone te kampanie FB, czy dlatego właśnie, że kawa to mój ulubiony trunek. A może jedno i drugie?