Siła hashtagów

Wydawałoby się, że w porównaniu z gigantem jakim jest Facebook, nowo powstające serwisy nie mają szans. Wyglądało na to, że serwis taki jak Twitter, w którym mamy ograniczenie wpisywanej wiadomości do 140 znaków nie stanowi dla niego zagrożenia. Podobnie w przypadku Pinterest skupiającego się głównie na zdjęciach lub obrazkach. Kiedy pojawił się Instagram również wydawało się, że będzie on służył głównie temu, by pochwalić się wśród znajomych tym co zjedliśmy na obiad, gdzie byliśmy na kawie czy jakie ciasto dzisiaj upiekliśmy. Tymczasem wymienione serwisy rosną w siłę, zwiększają zasięg i pokazują nam, że mogą być wykorzystane marketingowo równie dobrze jak Facebook. Wszystko za pomocą jednego znaczka: #hashtagu.

Co to jest hashtag?

Hashtagi możemy nazwać fenomenem social media. To nic innego jak proste słowa kluczowe poprzedzone symbolem („#”). Zapoczątkowane na Twitterze pomagają użytkownikom pogrupować posty o wspólnej tematyce, co tym samym pozwoli odnaleźć nam wszystkie wpisy z danym znacznikiem. Hashtag stał się znakiem rozpoznawalnym Twittera, a z czasem zaczął być używany przez inne serwisy i wykorzystywany podczas budowania strategii marketingowych. Jest to rozwiązanie znacznie wygodniejsze gdyż zamiast linku zawierającego stronę, firmy czy marki mogą umieszczać ten właśnie krótki zwrot podczas swoich działań promocyjnych w internecie. Inteligentnie wykorzystane skupiają użytkowników wokół danej marki, produktu czy kampanii. Istnieje wiele przypadków używania hashtagów podczas akcji konkursowych. Co nam to daje? Po pierwsze wzmacnia przekaz, synchronizuje dyskusje, umożliwia natychmiastowy dostęp do zdefiniowanej tematyki. Jako przykład podać możemy zwykłe publikowanie zdjęć na Instagramie – hashtag dodany do naszej fotografii sprawi, że zostanie ona udostępniona milionom użytkowników tego serwisu. W przypadku, kiedy zdjęcia nie zostaną oznaczone będą dostępne tylko i wyłącznie dla naszych followersów.

 

2

Jak poprawnie stosować hashtagi?
Po pierwsze powinniśmy się starać, aby nasz hashtag nie był dla odbiorcy zbyt skomplikowany i w miarę możliwości prosty do zapamiętania. Ważne, żeby skupić się na najważniejszych informacjach lub cechach, które chcemy przekazać i umieścić je najlepiej w jednym zwrocie. Wystarczy spojrzeć, że zwrot #najnowszapromocjawnaszymsklepiezapraszamy nie jest przyjazny dla oka i niełatwo go zapamiętać. Z kolei rozbicie go na kilka zwrotów #najlepsza #promocja #w #naszym #sklepie traci sens, ponieważ pod każdą z tym fraz znajdować się mogą informacje i wątki niezwiązane z naszą marką ani informacją, którą chcemy przekazać. Czyż nie prościej napisać po prostu #PromocjaDlaFanow. Istotne również jest to, aby hashtagowane zwroty były zrozumiałe przez odbiorów – czasami oczywiste dla nas skróty mogą zostać źle odebrane przez innych.
Aby zapobiec wpadkom niezbędna jest dogłębna analiza w celu sprawdzenia czy dany zwrot nie jest już wykorzystany. W innym wypadku nasz przekaz może „zmieszać się” z komunikatem kogoś innego. Kiedy już przejdziemy do działań promocyjnych zadbajmy o to, aby hashtag pojawił się wszędzie – w materiałach reklamowych, mailach, a nawet wizytówkach. Zasada jest prosta – jeśli pojawią się one w większej liczbie miejsc, odbiorcy lepiej je zapamiętają. Oczywiście nie mam tu na myśli umieszczania na wizytówkach czy stopce mailowej hashtagów wykorzystywanych okazjonalnie – w celu przeprowadzenia akcji lub konkursu. W tym wypadku obecność hashtagu powinna obowiązkowo znaleźć się w informacjach promujących daną akcję. Gdy będziemy posiadać już własny i oryginalny hash pozostaje nam tylko zachęcenie naszych klientów do korzystania z niego.
Co jeszcze dają nam hashtagi?
Ułatwiają monitoring dyskusji w interesującej nas grupie – dzięki nim na bieżąco możemy śledzić przebieg konwersacji wyłapując istotne dla nas informacje. Szukając poparcia w danej sprawie, akcji czy przedsięwzięciu, za pomocą hashtagów łatwo możemy skupić wokół niej grupę osób zainteresowanych. Dzięki zwykłemu wydawałoby się krzyżykowi, możemy stworzyć „kącik” informacyjny, pomocny w odpowiedziach na zapytania klientów.
Mimo, że większość z nas kojarzy hashtagi głównie z Twitterem, znacznik ten stał się popularny w innych serwisach – Google+, Facebook, Instagram, Pinterest czy YouTube, dlatego planując kampanię z wykorzystaniem hashtagów warto pomyśleć o zintegrowaniu jej z wszystkimi kanałami. Cóż, nie pozostaje nam więc nic innego jak #działanie.

Redakcja OX Press
Up Next

Powiązane Posty


Notice: Korzystanie z get_currentuserinfo uznawane jest za przestarzałe od wersji 4.5.0! Zamiast tego użyj wp_get_current_user(). in /home/oxpress/domains/oxpress.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 3830

There are no comments yet