Serwisy drobnych ogłoszeń w świecie social media

Wynajmę, sprzedam, kupię – w tych trzech magicznych słowach zamyka się kwintesencja portali z ogłoszeniami w dziale “Nieruchomości”. Czy serwis internetowy wystarcza dzisiaj, by zdobyć odbiorców? Nie do końca. By przyciągnąć potencjalnie zainteresowanych kupujących z pomocą przychodzą media społecznościowe, z których coraz częściej korzystają portale związane z zamieszczaniem ogłoszeń. OX Media postanowiło przyjrzeć się tym najbardziej znanym.  

Polacy coraz intensywniej szukają mieszkania w sieci. Do takich wniosków skłania większy ruch na stronach internetowych z ogłoszeniami, które poświęcone są nieruchomościom.  Już w 2010 roku, serwis ogłoszeń otoDom.pl odnotował 30-procentowy wzrost odwiedzających stronę. Zwiększenie aktywności użytkowników w zakresie poszukiwań wynika z generalnego i wciąż rosnącego zainteresowania ofertami sprzedaży i wynajmu nieruchomości zamieszczanymi w internecie.

Ludzie ogłoszenia piszą…

Każdy kiedyś chciał wynająć mieszkanie, bądź szukał współlokatorów? Może właśnie znaleźliśmy się w sytuacji, kiedy jesteśmy zmuszeni do przeprowadzki lub kupna większego mieszkania. W odpowiedzi na coraz większe zapotrzebowanie kupujących i dynamikę rynku nieruchomości – drukowane gazety nie zdają już egzaminu. Ich największym minusem jest fakt, iż szybko się dezaktualizują. Co teraz? Zapewne pierwsze kroki skierujemy do komputera, by  przejrzeć internet, gdzie na bieżąco dodawane są najnowsze oferty i weryfikowane statusy tych już zamieszczonych. Dodatkowo prowadzone działania w zakresie social media dają szansę na to, by fani zapoznawali się z najlepszymi, wybranymi i przede wszystkim aktualnymi ogłoszeniami.

Serwisy umożliwiają wystawienie oferty swojej nieruchomości oraz znalezienie domu, mieszkania, lokalu użytkowego czy gruntu. Coraz częściej spotkać można się z niekonwencjonalnym podejściem do obsługi klienta, zarówno użytkownika serwisu jak i agentów nieruchomości, które polega na próbie dopasowania odpowiednich ogłoszeń po uprzednim wypełnieniu formularza.

Wśród serwisów publikujących drobne ogłoszenia dominują dwa: Tablica.pl oraz Gumtree.pl. Pojawiają się one także w social media, między innymi na Facebooku. Do dziś, profil Tablica.pl zgromadził 227 046 fanów, a Gumtree Polska 66 017 fanów. W rywalizacji między portalami, dominuje ten pierwszy.

Raz, dwa, trzy – do Tablicy!

Przewaga fan page’a Tablica.pl (obecnie: OLX Polska) polega na przemyślanej strategii prowadzenia działań w zakresie social media. Dowodem jest fakt, iż prawie 90% wypowiedzi związanych z serwisem pojawia się właśnie na Facebooku. Treści publikowane na profilu korespondują z działalnością portalu, często zawierają odnośniki do przedmiotów, mieszkań, które pojawiły się w ogłoszeniach. Dzięki zamieszczaniu linków do serwisu w postach pojawiających się na fan page’u, generowany jest ruch na  stronę internetową. Nawet jeśli prezentowane treści miały charakter nieco luźniejszy lub lifestylowy, zawsze zawierały w opisie nawiązanie do tego, co już pojawiło się w serwisie ogłoszeń. W ten sposób fani nie tylko zyskiwali rozrywkę, ale i byli motywowani do kliknięcia w prezentowany link. Wszystkie grafiki związane z działalnością profilu są obrandowane, co wzmacnia rozpoznawalność marki. Branding pomaga także w oddzieleniu treści produktowych od innych, o luźnym charakterze. Fan page informuje nas także o możliwości dodania ogłoszenia poprzez wykorzystanie aplikacji na telefon komórkowy. Nie jest to rozwiązanie innowacyjne, jednak warto o nim wspomnieć choćby przez fakt, że w jej promowanie zaangażowani są animowane postaci „Sąsiadów”, których znamy lepiej z czeskiego serialu animowanego. Pojawiają się także w reklamach telewizyjnych serwisu.

Zdecydowanym minusem fan page’a jest fakt, iż prowadzący tylko sporadycznie wchodzi w interakcje z fanami, rzadko kiedy animuje społeczność, która jest jego częścią. Właśnie to jest kluczowe przy budowaniu społeczności. Prowadzącemu powinno zależeć na stworzeniu trwałej relacji, stałe wchodzenie w interakcję i dialog z potencjalnym klientem. Nieregularne publikowanie treści nie sprzyja utrzymaniu stałego kontaktu z odbiorcami.

Prowadzący stronę angażuje fanów poprzez konkursową rywalizację. W związku z walentynkami, zorganizowano dla fanów konkurs zatytułowany przewrotnie „Wystaw rogi”. Jego główną ideą było hasło: „Sprezentuj sobie walentynkowe oczyszczenie i wrzuć je na Tablicę. Wystaw rogi i niech Twoja/Twój ex zobaczy, że już Ci nie zależy”.

Konkurs zmotywował fanów do aktywności nie tylko na fan page’u, ale także w samym serwisie, gdzie zaczęło przybywać ogłoszeń. W ramach konkursu pojawiały się ogłoszenia z ofertą sprzedaży między innymi pierścionków zaręczynowych. Zazwyczaj anonse opatrzone były soczystym komentarzem. Marka zyskała ruch na stronę internetową i zainteresowanie fanów, a sami fani – element rozrywki. Wśród istniejących serwisów drobnych ogłoszeń w sieci, taka akcja pojawiła się po raz pierwszy, co dodatkowo stanowi wyróżnik dla Tablica.pl. Warto by takie akcje miały miejsce częściej, ponieważ motywują nie tylko do zaangażowania fanów na Facebooku, ale generują  ruch na stronę internetową.


Warto przypomnieć także zakończoną w grudniu akcję, czyli “Nakarm psa z Tablicą”. Wirtualne zaangażowanie fanów przełożyło się na realną pomoc dla zwierząt znajdujących się w schroniskach. Zyskał także fan page, ponieważ by wziąć udział w akcji, należało pobrać „odznakę” z napisem „Karmię psa z Tablicą” i umieścić ją na Facebooku. Ten zabieg sprawił, że o Tablica.pl można było dowiedzieć się prawie z każdej facebookowej… tablicy właśnie.

A może ogłoszenie na Gumtree?

Innego rodzaju content znaleźć możemy na fan page’u Gumtree Polska. Atutem profilu jest wykorzystywanie tego, co aktualnie się dzieje – np.: zainteresowania Igrzyskami Olimpijskimi w Soczi i nagradzania fanów z tej okazji. Nagrodą dla najszybciej komentujących były wyróżnienia ich ogłoszeń w serwisie. Z poziomu fan page’a możemy przenieść się także do profili Gumtree na Pintereście, Twitterze i kanale YouTube. Treści publikowane na profilu najczęściej jednak nie nawiązują do działalności serwisu z ogłoszeniami, co nie wykorzystuje potencjału jaki niesie ze sobą Facebook. Co więcej, prezentowane na fan page’u grafiki pozbawione są brandingu, a to nie wspiera marki w próbie wyróżnienia się na tle konkurencji. Pośród różnego rodzaju treści bardzo trudno znaleźć te, które związane są bezpośrednio z działalnością serwisu. Również w przypadku tego fan page’a nie możemy mówić o regularności prezentacji treści. Prowadzący fan page Gumtree Polska sporadycznie wchodzi w interakcje z fanami, przez co potencjał profilu nie jest do końca wykorzystywany. Podejmowanie dialogu z fanami jest istotnym aspektem działalności marki w social media. Wiele marek poprzez wykorzystanie komunikacji z odbiorcami podnosi jakość świadczonych przez siebie usług. Dodatkowo, na profilu próżno szukać konkursów skierowanych do użytkowników. Rok temu zrezygnowano także z komunikacji z wykorzystaniem krzyżówek, co zaowocowało spadkiem zaangażowania fanów. Brakuje także interesujących zakładek, które mogłyby podnieść atrakcyjność profilu na Facebooku.

Jakie działania prowadzą mniejsze serwisy?

Branżę, która związana jest stricte z nieruchomościami reprezentuje profil dom.gratka.pl, który jest jednym z podserwisów strony Gratka.pl. Profil zgromadził do tej pory 8 576 fanów. Wchodząc na fan page od razu uzyskujemy informację o istniejącej aplikacji mobilnej, dzięki której (jak deklaruje profil) nieruchomości można mieć w kieszeni. Komunikat ten zamieszczony został w formie zdjęcia w tle, co dodatkowo go wyróżnia i uwidacznia. W coverze brakuje jednak linku przekierowującego do pobrania aplikacji.

W postach  pojawiających się na profilu wykorzystywane są grafiki oraz linki, które przenoszą użytkowników na stronę główną serwisu, co sprzyja generowaniu na nią dodatkowego ruchu. Na każdej grafice pochodzącej z portalu dom.gratka.pl, pojawia się także jego logo, które służy zapamiętaniu marki. Obok treści stricte pochodzących z serwisu ogłoszeniowego, pojawiają się także wpisy o charakterze lifestylowym, które jednak wciąż pozostają w tematyce nieruchomości. Rolę informacyjną oraz edukacyjną pełnią artykuły dotyczące zmian w ustawach związanych z budownictwem oraz mieszkalnictwem, a także te promujące program „Mieszkanie dla młodych”.

Wartością profilu jest fakt, iż prowadzący w publikowanych wpisach często zadaje fanom pytania. Ci z kolei dzięki nim chętniej angażują się poprzez komentowanie i lajkowanie. Warto wspomnieć także o prowadzonych działaniach like networkingowych, dzięki którym profil łączy się z innymi, które traktują o nieruchomościach, budownictwie i wynajmowaniu mieszkań.

Fan page dom.gratka.pl nie pozostaje jednak bez mankamentów. Nieregularne publikowanie treści na profilu sprawia, że fani zaglądając na niego, nie znajdują nowych postów.  Wpisy pozostawione przez samych fanów pozostają bez reakcji, a prowadzący nie animuje społeczności, nie nawiązuje z nimi regularnego dialogu. Czyż nie o to chodzi w social media, by właśnie otwarcie rozmawiać z fanami? Tutaj jednak najczęściej komentarze są ignorowane, a to niestety zazwyczaj zniechęca do angażowania się w życie fan page’a. Może to doprowadzić do ustania aktywności i zaangażowania na fan page’u. W postach, prowadzący zadaje fanom pytania. Z jednej strony jest to działanie pozytywne, jednak z drugiej, warto stosować je z umiarem. Prowadząc analizę profilu zauważyć można, iż pojawiają się w zbyt wielu wpisach. W tej sytuacji, odbiorcy otrzymują zbyt mało informacji w postaci zdań twierdzących, a czyż nie wchodzą na profil w poszukiwaniu odpowiedzi na nurtujące ich pytania? Zapewne tak.

Wśród portali, które prowadzących działalność w social media, pojawia się również Domiporta.pl. Fan page do tej pory zgromadził 14 710 fanów, a ich liczba wciąż rośnie. Prowadzący profil publikuje treści związane z działalnością serwisu ogłoszeń. Dodatkowo wspierany jest także ruch na stronę internetową, poprzez zamieszczanie linków przekierowujących fanów do poszczególnych ogłoszeń. Na fan page’u pojawiają się także odnośniki do portali branżowych, na których zamieszczane są informacje dotyczące zmian w ustawach związanych z mieszkalnictwem oraz o programie “Mieszkanie dla młodych”. Fani mają także okazję skorzystać z rabatów, jakie przygotował dla nich portal. Z okazji walentynek, każdy klient profesjonalny, który nabył Pakiet Premium lub Pakiet Podbić, otrzymywał drugi pakiet gratis. Atrakcyjną formą dla fanów są albumy ze zdjęciami mieszkań i domów przeznaczonych zarówno na sprzedaż jak i na wynajem. Dzięki obszernym relacjom fotograficznym, fani mogą zapoznać się dokładnie z ofertami, a tym samym mogą dopasować je do własnych preferencji. Na fan page’u nie brakuje także treści lifestylowych, które przenoszą odbiorców w świat wnętrzarskich inspiracji. Profil Domiporta.pl, podobnie jak pozostałe, nie wykorzystuje w pełni możliwości jakie niesie ze sobą obecność marki w social media. Prowadzący fan page tylko sporadycznie podejmuje dialog z komentującymi wpisy. Zazwyczaj jego kontakt z fanami ogranicza się do lajkowania ich komentarzy.

Na Facebooku pojawia się także profil wyszukiwarki nieruchomości morizon.pl, który gromadził do tej pory 2 543 fanów. Przeglądając fan page można zauważyć, że posty publikowane są nieregularnie, a odbiorcy nie są w żaden sposób animowani i motywowani do prowadzenia jakichkolwiek działań. Morizon.pl prowadzi zintegrowane działania poza Facebookiem – na stronie internetowej oraz blogu branżowym. Można znaleźć tutaj odpowiedzi na nurtujące pytania oraz otrzymać porady związane z poszukiwaniem mieszkania oraz jego aranżacją. Warto pamiętać, że brak prowadzonych działań na Facebooku może mieć przełożenie na całościowe efekty reklamowe.

Przede wszystkim: angażować!

Profile serwisów drobnych ogłoszeń pojawiające się na Facebooku mają na celu wspieranie ich głównych stron internetowych. Warto by prowadzący fan page’e pamiętali o tym, że social media nie ograniczają się jedynie do prezentowania treści o charakterze lifestylowym i suchego informowania o istnieniu ich serwisu. Prowadząc działania na tym najpopularniejszym portalu należy pamiętać o tym, by publikowane treści były adekwatne do tego, czym marka się zajmuje.

Social media stanowią ogromny potencjał do wykorzystania, jednak działalność na nich nie może ograniczać się do publikowania linków do serwisów zewnętrznych lub memów. Powinny za to nadawać ogłoszeniom nową jakość, a także przekonywać do korzystania z serwisu. Branża nieruchomości stanowi podatny grunt, na którym może wyrosnąć silne social mediowe drzewo. Wystarczy tylko o nie dbać i pielęgnować interesującym contentem, który połączy treści rozrywkowe z tymi prosprzedażowymi. Przede wszystkim należy: angażować, animować i informować – to trzy klucze do sukcesu.

Redakcja OX Press
Up Next

Powiązane Posty


Notice: Korzystanie z get_currentuserinfo uznawane jest za przestarzałe od wersji 4.5.0! Zamiast tego użyj wp_get_current_user(). in /home/oxpress/domains/oxpress.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 3831

There are no comments yet