Przewidywanie trendów marketingowych w Social Media

Media społecznościowe to obecnie bez wątpienia najszersze w zasięgu źródło informacji na temat opinii. Szum Social Media czyli bezustanne przekazywanie wielu danych może nam dać odpowiedzi na wiele pytań, odnoszących się do przyszłej sytuacji rynkowej marki. Ma to oczywiście swoje znaczenie zarówno dla względów politycznych (społeczne rewolucje), jak i finansowych (załamania na rynku). Najwięcej korzyści może z tego jednak wyciągnąć marka. Dlaczego?

Przy odpowiednim systemie monitorującym możliwe jest wyszukanie opinii na temat marki oraz zbadanie trendu, który mogą one wyznaczać. Systemy tego typu są w stanie badać między innymi występowanie słów opiniujących, takich jak „świetny” czy „beznadziejny”. W Stanach Zjednoczonych powstał już nawet system do badania wyłącznie mediów społecznościowych pod tym kątem! W sieci dostępne są także narzędzia takie jak Tweetreach, Google Alerts czy Google Trends, dzięki którym można za darmo sprawdzić o czym mówi się w Internecie. Z pewnością systemy do monitorowania treści na Facebooku będą w najbliższym czasie rozwijane. Jak jednak zadbać o swoją markę już dziś?

Jak monitorować Social Media by zyskać?

Wyszukiwanie można rozpocząć od skorzystania z wyszukiwarek ogólnodostępnych, takich jak Google. Dane zdobyte dzięki nim nie będą jednak skonkretyzowane, dlatego warto skorzystać z wewnętrznych wyszukiwarek w serwisach – przykładem może być wyszukiwarka w Google+, dzięki której można wyszukać informacje, które pojawiają się w strumieniu użytkowników. Te działania powinny być prowadzone przy jednoczesnym kontrolowaniu własnego Fan page’a – przede wszystkim w zakresie grup docelowych oraz treści publikowanych przez fanów. Z pewnością najlepszym rozwiązaniem w tego typu działaniach jest zlecenie agencji interaktywnej pełnego monitoringu oraz badania społeczności internetowej (np. na Facebooku) przy pomocy kampanii badawczych. Mogą one dać obraz całościowy, możliwy do wykorzystania w budowaniu strategii marketingowej.

Co można zyskać?

Firmy dzięki monitorowaniu mediów społecznościowych mogą zyskać bardzo wiele. Wszelkie informacje wydobyte z szumu informacyjnego mogą świadczyć nie tylko o świadomości marki wśród potencjalnych jej klientów, ale i o przyszłych możliwościach rozwojowych.

  1. Stopień świadomości marki – dzięki monitoringowi możliwe jest sprawdzenie jak duża jest świadomość marki wśród użytkowników danego serwisu – w tym przypadku Facebooka. Dzięki informacjom o tym stopniu możliwe jest korygowanie strategii marketingowych w zakresie promowania produktów czy usług.
  2. Opinie o marce – monitorowanie pozwala również na to, by sprawdzać i kontrolować wizerunek marki w mediach społecznościowych. W zależności od wyników analiz, możliwa jest zmiana działań e-PRowych i poprawa wizerunku marki lub kontynuacja pozytywnych działań.
  3. Badanie grup docelowych – monitoring pomaga w zdobywaniu informacji na temat tego, jakie preferencje posiadają grupy docelowe oraz użytkownicy. Dzięki sprawdzaniu o czym piszą fani i o czym chcą czytać, możliwe jest dostosowanie rodzaju komunikacji do danej strategii reklamowej.
  4. Przewidywanie reakcji rynkowych – wiedza analityczna może się przydać również w trakcie wprowadzania nowego produktu czy nowej usługi na rynek. Możliwość badania społeczności przed rozpoczęciem nowych działań marketingowych pomaga w stworzeniu takiej komunikacji, która w najbardziej korzystny sposób trafi do grup docelowych. Jeśli nastawiamy się na zysk ze sprzedaży produktów czy usług, jako marka nie możemy sobie pozwolić na żadne niepowodzenia komunikacyjne.
  5. Zapobieganie sytuacjom kryzysowym – dzięki całodobowemu monitoringowi Fan page’a możliwe jest szybkie zareagowanie na zaistniałą sytuację kryzysową oraz przewidywanie sytuacji, które mogą wystąpić (co pomaga w przygotowaniu ewentualnej strategii działań). Jest to niezwykle ważne, bo w mediach społecznościowych informacje rozprzestrzeniają się bardzo szybko.
Redakcja OX Press
Up Next

Powiązane Posty


Notice: Korzystanie z get_currentuserinfo uznawane jest za przestarzałe od wersji 4.5.0! Zamiast tego użyj wp_get_current_user(). in /home/oxpress/domains/oxpress.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 3831

There are no comments yet