Promocja w blogosferze – zasady i korzyści

Jak wynika z raportu State of the Blogosphere 2010, prawie połowa blogerów pochodzi ze Stanów Zjednoczonych, a prawie 30% – z Europy. Najbardziej popularnym trendem blogosfery jest publikowanie za pośrednictwem urządzeń mobilnych, które jak twierdzą blogerzy, zmieniły charakter ich komunikacji. Ciekawe jest jednak to, że wśród wszystkich twórców blogosfery tylko 1% z nich to korporacje. Oczywiste jest, że blogi w większej mierze tworzą hobbyści, ale nieprawdopodobne jest to, że tak niewiele firm decyduje się na prowadzenie komunikacji z potencjalnymi klientami za pośrednictwem tego narzędzia. Korzyści z takich działań mogą być bowiem ogromne.

Jak marka może skorzystać z blogosfery?

Współczesna blogosfera jest interesująca dla marketingowca ze względu na dwie funkcje – PR-ową i promocyjną. Z jednej strony marketing wykorzystywać może więc blog jako przestrzeń do dzielenia się informacjami i doświadczeniami związanymi z branżą. Dzięki dobraniu odpowiedniej treści oraz przykładów można nie tylko stworzyć kanał komunikacyjny, kreowany przez firmę, ale i pokazać charakter ekspertów, którzy są w niej zatrudnieni (znany jest przykład bloga TP.SA, gdzie pracownicy udostępniali bardzo popularne treści). Jeśli dana firma istnieje w blogosferze może w łatwy sposób przekazywać potencjalnym klientom dane na temat swoich aktualnych prac lub informacje o swoich kompetencjach i możliwościach. Bardzo często publikowana analiza konkurencji czy case’ów zagranicznych wzbogaca wymiar ekspercki i sprawia, że blog jest jeszcze bardziej atrakcyjny. Dla firm oferujących produkty, a nie usługi, możliwe jest prowadzenie bloga firmowego, który prezentuje poszczególne towary. Służą temu również kreacje person, które jako potencjalni przedstawiciele grup docelowych, mogą wiązać firmę z odbiorcami.

W innym wymiarze – promocyjnym – marketing może interesować się blogami prywatnych użytkowników. Bardzo często zdarza się, że ich publikacje osiągają setki czy tysiące odsłon dziennie, a treść publikowana za pośrednictwem ich blogów trafia do szerokiego grona odbiorców, którzy konwertują ją i dodają jej charakteru wirusowego. Jakie ma to znaczenie dla danej marki? Ogromne! Dzięki współpracy z blogerami możliwe jest dotarcie do osób, które interesują się daną tematyką w bardzo sprzyjającym decyzjom zakupowym kontekście. Takiej możliwości nie dają nam nawet reklamy kontekstowe!

Jak wygląda współpraca z blogerami?

Najpopularniejszą formą promocji za pośrednictwem prywatnych blogów są bannery reklamowe oraz implementowanie produktów w treść wpisów. Oczywiście, największą wartość dla marki mają wpisy związane z produktami – to wtedy odbiorca nie jest zrażony odbiorem reklamy, bo jest ona wpleciona w naturalną treść komunikatów. Dawniej, autorzy blogów uznawali współpracę z firmami za pewnego rodzaju „sprzedawanie własnej tożsamości”. Dziś, choć takie osoby wciąż się zdarzają, większość blogerów zauważyła, że taka współpraca nie musi negatywnie świadczyć o samym twórcy. Firmy, które chcą podjąć współpracę z poczytnymi blogami, kontaktują się z ich autorami najczęściej za pośrednictwem agencji branżowych. Najczęstsze propozycje dla blogerów to oczywiście wynagrodzenie w postaci samych produktów, które mogą użytkować – jest oto szczególnie popularne w przypadku odzieży czy biżuterii promowanej na blogach modowych. Sprawiedliwą formą propozycji firmy jest zapewnienie, że bloger może napisać o produkcie to, co chce – najczęściej produkt pojawia się zatem w neutralnej kompozycji sugerującej okazyjność konfiguracji.

Korzyści dla marki

Blog firmowy:

  • Informowanie o profilu ofertowym firmy
  • Pokazywanie rozwoju marki przez dostarczanie danych na tematy związane z branżą
  • Kreowanie wizerunku firmy i jej pracowników, jako liderów opinii
  • Działania wspomagające pozycjonowanie i inne formy promocji

Blog prywatny

  • Ukazanie produktu w rzeczywistym kontekście, bliższym grupom docelowym
  • Zmniejszenie kosztów promocji i jednoczesne zwiększenie zasięgu odbiorczego
  • Większe, niż w przypadku tradycyjnej reklamy, oddziaływanie na preferencje zakupowe
  • Wpisanie się w innowacyjny nurt promowania się, poprzez oddawanie głosu swoim klientom (zdobycie zaufania, prestiżu, autorytetu)
  • Współtworzenie systemu atrakcyjnych i  wirusowych informacji, które mogą przybliżyć odbiorców do marki i zwiększyć wśród nich świadomość jej istnienia
  • Przedłużenie innych działań promocyjnych

 

Jedna odpowiedź do “Promocja w blogosferze – zasady i korzyści”

  1. Artykuł na pewno nie stracił na aktualności, kampanie w blogosferze wciąż są modne, popularne i skuteczne. Wiem bo sama zajmuję się promocja marki na blogu i przy dobrze dobranym blogerze pozyskuję wartościowe leady dla mojego e-sklepu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *