Po co marce monitoring Social Media?

Dzięki mediom społecznościowym możliwe jest udostępnianie informacji masom w nieograniczony geograficznie i czasowo sposób. Co więcej, informacje o wszelkich komunikatach przechowywane są właściwie bez końca, co pozwala zachować ciągłość komunikacji. Właśnie to daje niezwykłe możliwości markom, których istnienie zależy przecież od opinii. Monitoring Internetu i mediów społecznościowych może pomóc w skutecznym rozwoju marki (lub utrzymaniu jej wysokiej pozycji) jednak musi on być równie nieograniczony tj.  obejmować wszelkie społeczności (skupione zarówno wokół Facebooka i serwisów wideo, jak i mikroblogów czy for dyskusyjnych) 24 godziny na dobę. Dopiero wtedy można mieć pewność obiektywnego obrazu. Aktywne słuchanie potencjalnych i obecnych klientów może przynieść bardzo wiele korzyści i pomóc w unikaniu sytuacji szkodliwych dla wizerunku marki. Istnieje wiele powodów dla których marka powinna decydować się na monitoring mediów społecznościowych. Oto kilka z nich:

Skarga – użytkownicy mediów społecznościowych mogą skarżyć się na produkty czy usługi, które oferuje nasza marka. Szybka reakcja na takie komentarze może przynieść nie tylko rozwiązanie problemów klientów, ale i pozytywny wizerunek marki. Wrażliwość na uwagi konsumentów to jedna z najważniejszych wartości jakie można zdobyć w oczach klienta.

Pochwała – w Internecie znaleźć można nie tylko skargi. Wiele osób lubi się również dzielić pozytywną opinią na temat marki. Warto zwrócić uwagę na to, co mówią nasi klienci – jeśli gratulują zdobycia nagrody lub po prostu chcą podziękować za miłą obsługę, warto im odpowiedzieć. Te wypowiedzi na pewno znajdą się w wynikach wyszukiwania przyszłych klientów (wspomagać to może zarządzanie reputacją w wyszukiwarkach).

Potrzeba – bardzo wiele osób wykorzystuje Internet do znalezienia odpowiedzi na swoje pytania lub rozwiązania swoich problemów zakupowych. Wyrażanie swoich potrzeb jest obecnie zupełnie powszechne. Szybka reakcja naszych pracowników może pozwolić na dotarcie do potencjalnego klienta z ofertą właśnie w tym czasie, w którym będzie on tego potrzebował.

Konkurencja – pojawienie się konkurencji na rynku będzie przez nas z pewnością zauważone, jeśli będziemy prowadzić skrupulatny monitoring. Ma to wiele swych zalet. Przede wszystkim daje nam to świadomość, że nie jesteśmy już sami, a o klienta musimy walczyć lepszą ofertą. Do tego możemy również na bieżąco sprawdzać, czy klienci konkurencji są z czegoś niezadowoleni. Właśnie wtedy mamy możliwość dotarcia do nich w odpowiedni sposób. Śledzenie ruchów konkurencji pozwala nam również przewidywać przyszłe jej zachowania, co nierzadko może okazać się kluczowe dla istnienia naszej marki.

Społeczeństwo monitoring mediów społecznościowych pozwala śledzić aktualne nastroje społeczeństwa, odnoszące się do branży, w której marka funkcjonuje. Może to mieć znaczenie dla tworzenia trafnych strategii marketingowych oraz koncepcji wizerunku marki w społeczeństwie. Włączenie się w dialog na dany temat może pomóc w zwiększeniu świadomości marki wśród członków grup docelowych.

Trendsetterzy w Internecie osoby wyznaczające trendy mają największą siłę wpływu. Właśnie ze względu na to warto sprawdzać, w jaki sposób postrzegają one nasza markę. Wejście w dialog z opiniotwórcami może nie tylko przyciągnąć naszych potencjalnych klientów, ale i świadczyć o naszej dbałości o wizerunek. Monitoring pozwala też sprawdzać na bieżąco, jak kształtuje się opinia określonych osób i jaki może mieć ona wpływ na innych.

Sytuacje kryzysowe – w momentach kryzysowych dla marki monitoring jest najważniejszym elementem strategii. Dzięki niemu możemy znajdować ogniska zapalne oraz neutralizować je przez odpowiednią komunikację. Istotny jest też swego rodzaju system wczesnego ostrzegania. Jeśli w określonym momencie padną dane wyrażenia (np. na forum internetowym) możliwe jest przerodzenie się ich w nieprzychylną dla marki sytuację. Odpowiednia strategia działań sugeruje wtedy zastosowanie konkretnych narzędzi  i zapobiegnięcie sytuacji kryzysowej.

Audytmarka to nie tylko produkty czy usługi, ale i również rozmowy na ich temat. Złożona analiza wszelkich działań wokół marki pomaga w określeniu sytuacji rynkowej oraz dobraniu takich sposobów promocji, które przyniosą największy zysk i zaangażowanie odbiorców. O wartości audytu pisaliśmy też w artykule Audyt Social Media.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *