Metody Pozycjonowania

Globalna sieć internetowa jest obecnie narzędziem taniej i efektywnej reklamy dla firm, organizacji czy osób prywatnych. Skuteczność takiej formy reklamy jest jednak uzależniona od jednego podstawowego warunku. Warunkiem tym jest pełne i świadome wykorzystanie możliwości, jakie dają Internet i reklama.

Form reklamy w Internecie jest wiele, jednak najskuteczniejszą, a jednocześnie najtańszą jest pozycjonowanie. Samo pozycjonowanie składa się z różnych etapów oraz metod działania. Firmy chcące się wypromować za pomocą Internetu i strony www powinny zdecydować się na skorzystanie z usług doświadczonych firm pozycjonerskich czy agencji reklamy internetowej. Firmy takie posiadają niezbędne doświadczenie i wiedzę na temat sposobów działania wyszukiwarek internetowych. Istnieje wiele metod pozycjonowania jednak należy mieć świadomość, że nie wszystkie są bezpieczne. Tylko bezpieczne metody dają szanse na osiągnięcie trwałej, wysokiej pozycji pozycjonowanej strony. Wśród najpopularniejszych metod pozycjonowania możemy wymienić: pisanie artykułów tematycznych na specjalnych stronach, tworzenie blogów, pisanie komentarzy na forach internetowych czy wiele innych strategii pozyskiwania linków prowadzących do pozycjonowanej strony.

Pozycjonowanie to proces ciągły i złożony, który można podzielić na kilka etapów. Pierwszym, podstawowym działaniem, jakie należy przeprowadzić jest oczywiście analiza konkurencji – odpowie nam ona na szereg pytań. Analizując konkurencję możemy dowiedzieć się, jakimi metodami jest ona pozycjonowana i z jakim skutkiem. Dowiemy się również, jakie my powinniśmy podjąć działania w tym kontekście. Da nam to wstępny wgląd w to ile czasu i środków trzeba będzie przeznaczyć na osiągnięcie zakładanych wyników. Na podstawie tych danych tworzy się długofalową strategię pozycjonowania, obejmującą szereg działań.

Zwykle, aby pozycjonowanie przyniosło oczekiwany skutek niezbędne są zmiany na stronie (ewentualnie – jej fundamentalna zmiana). Ten etap, czyli modyfikacje w obrębie samej strony, zwany jest optymalizacją (SEO – Search Engine Optimization). Ma ona za zadanie uczynienie witryny jak najbardziej przyjaznej dla wyszukiwarek internetowych, co pozytywnie wpływa na pozycje jej wyświetlania w wynikach wyszukiwania. Zmiany, jakie się przeprowadza przy tej okazji to zwykle: zmiany treści strony, kodowania, poprawienie nawigacji, struktury wewnętrznej, czy też uzupełnienie innych braków. To wszystko można właśnie określić mianem optymalizacji kodu źródłowego. W przypadku zbyt dużej ilości zmian, zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest stworzenie od podstaw nowej strony. Optymalizacja kodu źródłowego polega na dokładnym przeanalizowaniu go pod kątem słów kluczowych, które się w nim znajdują, a którymi chcielibyśmy przyciągnąć na naszą stronę internautów. Oczywiście nie oznacza to, że można bezmyślnie wstawiać w kodzie jak najwięcej pożądanych fraz kluczowych, bo takie działania są przez wyszukiwarki ignorowane. Należy jednak zadbać, by robot wyszukiwarki indeksujący strony internetowe wiedział, na jaką z nich trafił i potrafił określić jej tematykę. Optymalizacja jest również istotna z punktu widzenia internauty. Ułatwia bowiem nawigację i znajdowanie określonych informacji przez każdego, indywidualnego użytkownika Internetu.

Kolejnym działaniem (równie ważnym co pozostałe) jest ustalenie listy słów kluczowych, na które będzie pozycjonowana strona. Celem pozycjonowania jest osiągnięcie jak najlepszych pozycji w wynikach wyszukiwarek (pod określone słowa czy frazy kluczowe).  Wybór właściwych słów kluczowych jest zatem niezwykle ważny, i należy do niego podejść bardzo rzetelnie. Dobre firmy pozycjonerskie, na tym etapie działań przeprowadzają kampanie badawczą, której celem jest wyłonienie jak najbardziej wartościowych słów kluczowych pod kątem pozycjonowania. Dobrze dobrane słowa kluczowe zapewnią nam sukces oraz wysoki zwrot z inwestycji.

Kiedy strona www jest już zoptymalizowana i są wybrane słowa kluczowe, pod które będziemy ją pozycjonować, przystępujemy do żmudnego i długotrwałego procesu pozyskiwania linków z sieci (ang. Link Building). Pozycja zależy od ilości i jakości linków prowadzących do naszej strony. Proces ich przyrastania przebiega niejako dwutorowo. Po pierwsze my sami, w różnych miejscach sieci umieszczamy je, prowadząc do naszego serwisu (nienaturalne), a po drugie to użytkownicy Internetu rozprzestrzeniają je w sieci (linkowanie naturalne). Umiejętne motywowanie innych użytkowników Internetu do cytowania naszej strony i zamieszczania naszych linków na swoich lub innych stronach jest bardzo cenną metodą pozycjonowania, ponieważ dzieje się to właśnie w sposób naturalny i nie naraża nas na kary ze strony wyszukiwarek. Najważniejsze w całym procesie jest to, aby liczba linków przyrastała w sposób naturalny i aby pochodziły one z miejsc zbliżonych tematycznie do naszej strony (oraz z jak najbardziej różnorodnych źródeł). Możemy je pozyskać ze stron typu presell pages, katalogów stron, systemów wymiany linków (SWL) czy komentarzy na forach. Tworzy się również witryny (zaplecze dedykowane) powiązane tematycznie z pozycjonowanym serwisem, na których umieszcza się unikalną treść oraz linki. Pozycjonowanie jest ciągłą walką o pozycję, ponieważ nie tylko my staramy się uzyskać jak najlepsze pozycje w wyszukiwarkach – chce tego również konkurencja.

Metody pozycjonowania cały czas się zmieniają. Różnice między metodami popularnymi przed kilku laty, a stosowanymi obecnie są ogromne. Od zawsze było wiadome, że najważniejsza w pozycjonowaniu jest ilość odnośników do strony. Kiedyś, wzrost ilości linków, a tym samym pozycji, osiągano za pomocą dodawania ich do katalogów stron lub wymiany i kupowania linków. Dzisiaj wyszukiwarki są nastawione na dostarczanie jak najbardziej wartościowych wyników dla użytkowników i ignorują takie metody, a czasami wręcz karzą – poprzez obniżenie pozycji lub całkowite usunięcie strony z indeksu wyszukiwarki. Obecnie jedną z lepszych i naturalnych metod jest docieranie do blogerów, użytkowników forów internetowych czy redaktorów, którzy mają możliwość wypromowania strony. Istotne jest również tworzenie wartościowej treści, która przyciągnie uwagę użytkowników oraz zachęci ich do dzielenia się linkami z innymi. Różnice łatwo też znaleźć w sposobie optymalizowania. Przed laty, tytuły stron pełne były słów kluczowych, które miały być łatwo zauważane przez roboty wyszukiwarek. Dziś stawia się raczej na bezpośrednie zainteresowanie użytkownika. Zamiast słów kluczowych, w tytule umieszcza się hasła zachęcające, prowokujące, przyciągające uwagę. Jak widać zmiany w algorytmach wyszukiwarek wymuszają tworzenie treści i stron jak najbardziej wartościowych dla użytkowników.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *