Marki parentingowe w social media

Według najnowszych danych Longitudinal Study of American Youth zdjęcia swoich dzieci  zamieszcza w sieci aż 66% rodziców, a ponad połowa (56%) dzieli się publicznie ich osiągnięciami. Wiąże się to z potrzebą istnienia w świecie mediów społecznościowych, kreowania własnego wizerunku szczęśliwego człowieka oraz coraz  bardziej zanikającymi granicami sfery prywatnej. Świadczyć o tym mogą dane mówiące o tym, że co czwarta matka będąca użytkowniczką serwisów społecznościowych, umieszcza na nich zdjęcia swoich nienarodzonych jeszcze dzieci (zdjęcia z badania USG). Trend ten dobrze uchwycili i wykorzystali w ramach swoich kampanii w social media producenci dóbr dedykowanych najmłodszym.

Liderzy wśród marek dedykowanych dzieciom

Większość marek dziecięcych, opisanych w artykule w umiejętny sposób wykorzystuje emocje, jakie wzbudza temat rodzicielstwa, ciąży czy wreszcie samych dzieci. Zauważyć należy, że zazwyczaj aktywność fanów na stronach poświęconych rodzicielstwu czy dzieciom przebiega w podobny sposób- zainteresowanie w początkowej fazie skierowane jest na wszelkie profile traktujące o pomyślnym przebiegu ciąży, szkołach rodzenia, wskazówkach dla tych, którzy dopiero oczekują swojego dziecka, by następnie przenieść się na strony dla tych, którzy stawiają pierwsze kroki w świecie rodziców. Mądrze prowadzona strona marki produktów dla dzieci ma ogromne szanse powodzenia, przede wszystkim dlatego, że udzielające się na niej kobiety szybko tworzą społeczności, a pojawiający się na wymienionych stronach content (głównie zdjęcia dzieci) wystarczająco zachęca do długich dyskusji oraz wymiany poglądów. Pamiętajmy, ten kto raz został rodzicem, już nigdy nie pozostanie obojętnym wobec tematu, jakim jest dziecko.

Zacznijmy zatem od lidera marek dziecięcych na Facebooku – firmy Smyk. Marka od początku swojej działalności na Facebooku (od lutego 2010) zebrała niemalże 200 000 fanów, z których 7,5 tysiąca pozostaje użytkownikami aktywnymi. SMYK od początku swej działalności na Facebooku gromadził grono wiernych fanek, które nie tylko niezwykle chętnie brały udział w dyskusjach, ale również udostępniały grafiki dedykowane pojawiające się na tablicy firmy. Jeden z codziennych styczniowych postów marki, wraz z cytatem został już w kilka godzin po opublikowaniu  przeklejony na tablice 105 fanek.

 smyk

Nie dziwi więc fakt, iż wiele instytucji bada z zainteresowaniem jak bardzo zmieniają się zachowania konsumenckie matek oraz kobiet oczekujących dziecka. Jeśli dzieci zmieniają nasz punkt widzenia, to jak bardzo są w stanie wykorzystać to marki obecne w mediach społecznościowych? Firma SMYK w ciągu swojej niemalże 3 letniej obecności na Facebooku skutecznie przywiązywała do siebie fanów, udowadniając, że bezpośredni kontakt z klientem może być kluczem do sukcesu. Regularnie przeprowadzane akcje poszukiwania małych ambasadorów oraz ambasadorek marki, rozdawanie wyprawek szkolnych, umacniały lojalność oraz zainteresowanie marką wielu kobiet.

Swoją obecność na Facebooku silnie zaznacza również producent mleka dla niemowląt i dzieci – marka Bebilon, tworząca stronę Mama Wraca Do Pracy. Tematyka strony okazała się być strzałem w dziesiątkę. Istotne porady znalazło tam już ponad 120 tysięcy użytkowników. Bebilon skutecznie udowadnia, że strona może  zastąpić popularne wśród młodych matek fora internetowe, być miejscem, w którym każda młoda matka porozmawia z kobietami w podobnym położeniu oraz podzieli się swoimi obawami związanymi z powrotem do pracy oraz pozostawieniem dziecka. Bebilon wychodzi na przeciw potrzebom młodych kobiet, umożliwia im spotkania w realnym życiu, służy poradami eksperckimi, wynagradza za bycie dobrze zorganizowaną  oraz tworzy klub pracujących mam, które mogą liczyć na cyklicznie pojawiające się poradniki oraz drobne upominki. Aby pogłębić uczucie przynależności oraz wpływu na “życie” strony marka jest również stale otwarta na sugestie ze strony młodych rodziców, którzy sami wychodzą z inicjatywą nowych akcji.

 mama

Marka NESTLE tworząca stronę Zdrowy Start w Przyszłość stanowi dla młodych mam swoistego rodzaju skarbnicę wiedzy na temat żywienia maluszków. To miejsce, w którym młode mamy nie tylko korzystają z porad, lecz również same współtworzą bazę przepisów dla najmłodszych. Zdrowy Start w Przyszłość może być dowodem na to, że kobiety traktują wiele stron nie tylko jako źródło rozrywki lecz również jako skarbnicę wiedzy. Należy więc zastanowić się również nad walorem edukacyjnym niektórych z profili marek dziecięcych. Nestle stara się gromadzić fanów będących rodzicami dzieci w różnym wieku, ale i przyszłe mamy już od pierwszych tygodni ciąży, serwując im profesjonalne porady współtworzone przez dietetyków.

 nestle

Ciekawy sposób angażowania rodziców znalazł producent wody źródlanej Mama i Ja. Na stronie producenta rodzice każdego dnia mogą udać się na wirtualny spacer po miasteczku, podczas, którego wymienią się poradami, wezmą udział w quizach, a także zdobędą kolejne odznaki w zamian za swoje aktywności na profilu, jak i szansę posiadania tytułu Mamy tygodnia. Marka Mama i Ja dzięki rozbudowanej aplikacji nie tylko przyciąga nowych fanów, lecz również odnajduje skuteczny sposób na ich angażowanie.

mamaija

Pewnym jest, iż w branży dziecięcej jest jeszcze wiele miejsca na kreatywne pomysły i ważne tematy. Z pewnością wiele nie zostało jeszcze powiedziane. Dopóki istnieją marki, które nie zdecydowały o kreowaniu swojego wizerunku w ramach działań social media, nie możemy stwierdzić, gdzie swój czas będą spędzały młode mamy potrzebujące porad, czy rozrywki. Przyszli oraz świeżo upieczeni rodzice (reprezentanci najliczniejszej na Facebooku grupy wiekowej), to w dużej mierze ludzie aktywnie korzystający z mediów społecznościowych. Ze swymi znajomymi komunikują się na temat edukacji, związków, pracy, podróży oraz dzieci. Przed markami dedykowanymi dzieciom stoi więc wyzwanie sprostania potrzebom ich rodziców, stworzenia strony, która wyróżniałaby się czymś co wśród konkurencji jeszcze się nie pojawiło. W związku z coraz większą aktywnością młodych rodziców, słusznym kierunkiem wydają się być działania cross mediowe oraz mobile.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *