Marketing na forach budowlanych

Chociaż marketing w social media kojarzy się głównie z serwisami społecznościowymi, duże możliwości dają także fora internetowe. Sposób, w jaki można wykorzystać to medium, dobrze obrazuje przykład forum utworzonego w serwisie najpopularniejszego w Polsce magazynu budowlanego Murator. Wprowadziło ono możliwość wykupienia profilu oficjalnie reprezentującego przedsiębiorstwo oferujące usługi lub materiały budowlane.

Forum Muratora

Forum Murator jest największym forum skupiającym ludzi, którzy podjęli się lub planują budowę domu. Na forum zarejestrowało się do tej pory 172 638 użytkowników. Napisali oni 5 342 081 postów (stan na 01.08.2012 – 22:16), w których dzielą się własnymi doświadczeniami związanymi z przedsięwzięciem, recenzują materiały budowlane, wymieniają informacje o wykonawcach oraz rozwiązaniach technicznych stosowanych w budownictwie. Oprócz tego portal umożliwia też inne formy komunikacji – prowadzenia dziennika budowy dostępnego dla pozostałych użytkowników Internetu oraz możliwość zadawania pytań ekspertom z różnych dziedzin. Nic dziwnego, że jest to również miejsce w sieci, które doskonale nadaje się na promocję firm z branży budowlanej.

Jak to działa?

Reklama za pomocą płatnego profilu dostępna jest dla zarejestrowanych użytkowników forum po wypełnieniu stosownego formularza i dokonaniu płatności (miesięczny koszt to 70,85 zł brutto, roczny abonament – 425,09 zł).  Skorzystanie z tej opcji daje podwójne korzyści. Z jednej strony możliwe jest promowanie swoich usług lub produktów w trakcie dyskusji, przy udzielaniu porad, a także za pomocą reklamy w postaci nazwy użytkownika lub umieszczonej w miejscu awatara.

Oprócz tego krótki komunikat reklamowy wyświetlany jest przy każdej wiadomości oraz na wykazie płatnych profili. Z drugiej strony, merytoryczne wypowiedzi pozwalają na  zaprezentowanie profesjonalizmu, co z kolei buduje zaufania. Jednocześnie zabronione jest umieszczanie w wiadomościach treści stricte reklamowych (łamanie zakazu skutkuje zablokowaniem konta).

 

 

Praktyka


W tej chwili funkcjonuje 37 wykupionych profili. Najwięcej,  11 firm (co daje 29,7 % wszystkich płatnych profili) związanych jest z ogrzewaniem domu oraz klimatyzacją i wentylacją: sprzedaż i montaż systemów grzewczych, kotłów, kominków, urządzeń do wentylacji mechanicznej itp. Drugą, co do liczebności, grupą użytkowników stanowią przedsiębiorstwa działające w tzw. wykończeniówce.

Żeby zobrazować możliwości płynące z opcji oferowanej przez Muratora posłużmy się kilkoma przykładami. Jej bezpośredni wpływ na działalność przedsiębiorstwa widoczny jest w przypadku firmy „Ciepły dom” zajmującej się instalacją systemów wentylacji z odzyskiem ciepła oraz powietrznych pomp ciepła. Reprezentowana jest na forum poprzez użytkownika o nicku miki121, który aktywnie angażuje się w tematach związanych z profilem działalności firmy. Jego wypowiedzi w dyskusjach oraz pomoc udzielana innym użytkownikom pozwoliła mu znaleźć wśród nich klientów. Ci, zadowoleni z jego pracy, polecali go innym użytkownikom.  Pozwoliło to na zbudowanie zaufania do firmy i pozyskiwanie dalszych zleceń.




Oczywiście możliwość bezpośredniej komunikacji z potencjalnymi klientami wymaga dobrego przygotowania do dyskusji. Wytknięcie błędów przez forumowiczów poważnie rzutuje bowiem na wizerunku firmy, która nie wzbudza zaufania, a tym samym traci okazje do pozyskiwania zleceń. Przykładem jest tu wypowiedź przedstawiciela firmy EXOTHERM, zajmująca się instalacjami ogrzewania, która spotkała się z ostrą reakcją innego użytkownika.

 

Z możliwości wykupienia profilu na forum skorzystał też znany producent płytek ceramicznych – Ceramika Paradyż. Wiadomość wysłana poprzez konto zachęcała do korzystania z możliwości zadawania pytań ekspertowi (także w ramach portalu Muratora) i była wyraźną odpowiedzią na podejmowane wcześniej przez użytkowników forum dyskusje. Z informacji zawartych na profilu przedsiębiorstwa  (ostatnio przeglądane wątki) wynika jednoznacznie, że monitoruje ono na bieżąco opinie klientów i potencjalnych nabywców ich produktów.

 

Wnioski

Możliwość, jaką daje forum.muratordom.pl doskonale wpisuje się w trend we współczesnym marketingu, który coraz rzadziej polega na “krzyczącej” reklamie narzucającej się potencjalnym klientom, za to  częściej wchodzi z nimi w komunikację i wsłuchuje się w ich potrzeby. Wydaje się, że w ten sposób zyskują obie strony. Bezpośrednia komunikacja z potencjalnym klientem powoduje też, że przekaz promocyjny nie trafia “w próżnię”, a jest kierowany bezpośrednio do grupy docelowej odbiorców konkretnych usług. Jednocześnie, w dużej mierze, liczy się tu bardziej wiedza z branży, niż umiejętności z zakresu marketingu i reklamy. W dobrej sytuacji stawia to małe i średnie firmy, które nie mają funduszy na potężne kampanie reklamowe w tradycyjnych mediach.

Redakcja OX Press
Up Next

Powiązane Posty


Notice: Korzystanie z get_currentuserinfo uznawane jest za przestarzałe od wersji 4.5.0! Zamiast tego użyj wp_get_current_user(). in /home/oxpress/domains/oxpress.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 3831

6 comments


    Notice: Korzystanie z get_currentuserinfo uznawane jest za przestarzałe od wersji 4.5.0! Zamiast tego użyj wp_get_current_user(). in /home/oxpress/domains/oxpress.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 3831

  • Notice: Trying to get property of non-object in /home/oxpress/domains/oxpress.pl/public_html/wp-content/plugins/commentator/commentator.php on line 1067
    Życie dopisało dalszy ciąg. Firma okazała się niezbyt kryształowa, z nieciekawą przeszłością. Niezadowoleni próbowali pisać na FM, ale Redakcja skutecznie blokowała i blokuje niepochlebne opinie, oraz wpisy pokazujące jak, co i od kogo wyegzekwować. Sukces tej firmy był faktem medialnym i sukcesem FM. Porażka nie ma ojców i jest skrzętnie ukrywana poprzez kasowanie niepochlebnych opinii pod adresem firmy, ale także, bardzo stronniczej Redakcji FM.

      Notice: Korzystanie z get_currentuserinfo uznawane jest za przestarzałe od wersji 4.5.0! Zamiast tego użyj wp_get_current_user(). in /home/oxpress/domains/oxpress.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 3831

      • Notice: Korzystanie z get_currentuserinfo uznawane jest za przestarzałe od wersji 4.5.0! Zamiast tego użyj wp_get_current_user(). in /home/oxpress/domains/oxpress.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 3831

      • Notice: Trying to get property of non-object in /home/oxpress/domains/oxpress.pl/public_html/wp-content/plugins/commentator/commentator.php on line 1067
        temat zasługuje na dalsze zbadanie... proszę o kontakt, służe informacjami na te temat...

  • Notice: Korzystanie z get_currentuserinfo uznawane jest za przestarzałe od wersji 4.5.0! Zamiast tego użyj wp_get_current_user(). in /home/oxpress/domains/oxpress.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 3831

  • Notice: Trying to get property of non-object in /home/oxpress/domains/oxpress.pl/public_html/wp-content/plugins/commentator/commentator.php on line 1067
    Po co ta rubryka, skoro wszystkie komentarze są usuwane ?

      Notice: Korzystanie z get_currentuserinfo uznawane jest za przestarzałe od wersji 4.5.0! Zamiast tego użyj wp_get_current_user(). in /home/oxpress/domains/oxpress.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 3831

  • Notice: Korzystanie z get_currentuserinfo uznawane jest za przestarzałe od wersji 4.5.0! Zamiast tego użyj wp_get_current_user(). in /home/oxpress/domains/oxpress.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 3831

  • Notice: Trying to get property of non-object in /home/oxpress/domains/oxpress.pl/public_html/wp-content/plugins/commentator/commentator.php on line 1067
    intrygujące...