Postaw na automatyzację! Czyli jak skutecznie prowadzić marketing automation w internecie.

Wiele osób uważa, że marketing automation, czyli automatyzacja pewnych zachowań powoduje zacieranie dobrych relacji z naszym otoczeniem. To prawda. Jednak w marketingu internetowym ten czynnik jest potrzebny, a nawet konieczny!

Tradycyjny marketing nauczył nas przede wszystkim mozonlego zdobywania klienta i podtrzymywania jego zainteresowania. Dobry marketer zna sztuczki i narzędzia, dzięki którym może zdobyć odbiorcę i utrzymać jego uwagę zgodnie z klasycznym modelem AIDA. Współczesny marketing w interenecie powoduje jednak, że zaciera się granica między wyszkolonymi handlowcami i przedsiębiorcami a młodymi startupowcami czy pasjonatami marki. Dziś już każdy ma możliwość testować wiele różnorodnych metod i postawić na pełną, efektywną marketing automation (automatyzację sprzedaży i całego marketingu).

Marka, która stawia na automatyzację w marketingu, może generować efektywną sprzedaż. Idąc dalej, przechodzimy do zwiększenia przychodów firmy poprzez odpowiednio spersonalizowaną, automatyczną komunikację z wybranymi, określonymi grupami docelowymi.

Idea automatyzacji marketingu zakłada, że kluczem do efektywnej sprzedaży jest właściwa personalizacja przekazu oraz dobranie wartościowych insightów. Systemy automatyzujące dokonują selekcji i wybierają użytkowników pod kątem ich zaawansowania w kwestii decyzji zakupowej.

Lista najważniejszych rzeczy, które musisz znać, kiedy skupiasz się na automatyzacji marketingu internetowego:

  1. Wszystkie działania w marketing automation mają na celu kontrolę ruchu na stronie, tak, aby pozostał po nich trwały i konkretny ślad.
  2. Odpowiednio zarządzaj polityką cenową: rabaty i promocje kieruj do stałych klientów. Stosowanie automatyzacji marketingu daje możliwość porządkowania danych i usystematyzowania informacji w firmie. Sprawdzisz w ten sposób jakość przeprowadzonych kampanii oraz ich efekty.
  3. Personalizuj wiadomości wychodzące do określonych odbiorców, które będą podlegały późniejszej automatyzacji – takie jak m.in. treści maili/
  4. Określone moduły narzędzi służących do automatyzacji pomagają prześledzić skuteczność naszych reklam. Dzięki temu następne kampanie możesz skorygować, poprawić, ulepszyć. A wszystko dla klienta.

Agencja interaktywna OX Media już wcześniej zaprezentowała jedno z nowoczesnych rozwiązań marketing automation którym jest Social Hub, dzięki któremu w jednym miejscu możemy odnaleźć grupę odbiorców naszej marki, reagującą na content z nią związany. Social hub to strona, która zbiera inisghty w jednym miejscu i jednocześnie stanowi statyczną wizytówkę marki. Ale to nie wszystko – użytkownicy od mają stałą styczność z naszymi kanałami, które prowadzimy w ramach marketingu i sprzedaży. Skupiając w jednym miejscu swoich przyszłych klientów doskonale wiesz, czym się interesują, czego poszukują oraz na jakie ich potrzeby warto zareagować. Co wtedy robisz? Tworzysz unikatowy, dedykowany przekaz informacji, który dociera do tych właśnie odbiorców. Z Social Hub nie tylko sprzedajesz, ale podobnie jak w mediach społecznościowych, nawiązujesz długotrwały, wartościowy dialog z użytkownikami.

Efektywne zaangażowanie klienta w działania marketingowe to niełatwe zadanie. Ich celem jest przede wszystkim doprowadzenie do decyzji zakupowej odbiorcy. Poniższy lejek marketingowy pokazuje schematyczny przebieg poszczególnych elementów. Na samej górze (prospects) może się znaleźć wszystko związane z komunikacją: webinary, social media, display, real-time marketing, strona www etc. Nasz klient jest ściśle powiązany z takim właśnie lejkiem. Potencjalny odbiorca „wpada” do niego, a następnie porusza się w dół, aż do momentu zakupu proponowanego przez nas towaru. Ważne – na każdym etapie drogi sprzedaży spotykamy się z coraz mniejszym zasięgiem odbiorców (nie każdy potencjalny lead jest zainteresowany zakupem). Na samym końcu zostaną tylko te osoby, które faktycznie są najbardziej zainteresowane naszym produktem (cegiełka „Sales” lejka jest najbardziej wąska). Dlatego tak ważne jest poznanie potrzeb odbiorców (m.in. poprzez statystyki wejść na poszczególne frazy/zapytania czy chęci przeczytania newslettera), do których dopasujemy odpowiedni przekaz.

lejek marketing automation

Źródło: Slipstrea

Trend związany z Lead Ads (reklama nastawiona na pozyskanie leadów, więcej przeczytacie o tym w naszym ostatnim artykule), podobnie, jak z e-mail marketingiem, nie ustępuje. Ten pierwszy jest już w takiej fazie rozwoju, która zapewnia kontakt z klientem krótszy niż w ciągu minuty po zainteresowaniu go ofertą. Co ciekawe, klient, odpowiadając na pytania na temat swoich preferencji zakupowych, nie musi ręcznie uzupełniać informacji – jego odpowiedzi są także w pełni zautomatyzowane  i pokazują się jako wybór podpowiedzi!

Z kolei rozwój całego systemu e-mail marketingu wiąże się przede wszystkim ze sposobem i jakością nawiązywania nowych relacji. Różnorodne zmiany w zachowaniach użytkowników w internecie powodują, że „skaczą” oni z jednej marki na drugą. Dlatego istotne jest wprowadzanie nowych rozwiązań i modyfikacji w działaniach nie tylko e-mailowych, ale także SEO, SEM, kampanii (content, display, afiliacja, remarketing).

Na szczęście, jako agencja marketingowa doskonale znamy sposoby na na zawarcie kontaktu z nowym subskrybentem (leadem). Oto kilka z nich:

  1. Pan Nowak otrzymuje powitalną wiadomość oraz podziękowanie za zapisanie się do naszego newslettera. W kolejnych wiadomościach dowiaduje się więcej o danej marce (atutach, prowadzonej polityce, asortymencie) i dostaje interesujące go newslettery ifoldery. Proponowane treści są powiązane z przeglądanymi przez niego ofertami oraz z jego zainteresowaniami.
  2. Subskrybent otrzymuje propozycje uczestnictwa w szkoleniu firmy (tradycyjnym lub internetowym) lub informacje o konkursie. W ten sposób nawiązujemy z nim jeszcze trwalszą relację.
  3. Pan Nowak, jako stały klient, jest na bieżąco informowany nie tylko o nowościach i promocjach, ale także o przyszłych kampaniach i oferowanych produktach.
  4. Nasz klient otrzymuje dedykowane kody rabatowe i zaproszenia do konkursów. Ponadto stale stosujemy remarketing: dzięki temu marka buduje poczucie przynależności do siebie, a pan Nowak czuje, że ktoś się o niego troszczy.
  5. Ważne są także ankiety wysyłane do stałych klientów. Możemy dzięki nim sprawdzić, czy zainteresowania klienta uległy zmianie (np. poszerzyły się). Dla nas jest to niezbędne badanie odbiorcy, a z kolei dla naszego pana Nowaka takie działania to ważna informacja o tym, że o niego dbamy (sprawdza się tutaj reguła wzajemności Cialdiniego). Takie poczucie wzajemności wpływa bardzo pozytywnie na transakcje sprzedażowe.

 

Automatyzacja marketingu zmienia sposób prowadzenia biznesu w sieci. Marka staje się realnie odpowiedzialna za rozwój swojego produktu jak i za kondycję lejka sprzedażowego. Dostępne możliwości narzędzi reklamy w social media, takie jak Lead Ads, Local Awareness, Custom Location itd. umożliwiają lepsze dotarcie do klienta, ale przede wszystkim poznanie jego zainteresowań, potrzeb i pragnień (np. formularze pytań w Lead Ads). Wizerunek marki to pierwszy element, z którym spotyka się nasz potencjalny odbiorca. Warto więc zadbać o komunikację na swojej internetowe wizytówce i postawić na nowe rozwiązania (Social Hub). Tylko gruntowna wiedza o kliencie może być kluczem do sukcesu w biznesie.

Redakcja OX Press
Up Next

Powiązane Posty


Notice: Korzystanie z get_currentuserinfo uznawane jest za przestarzałe od wersji 4.5.0! Zamiast tego użyj wp_get_current_user(). in /home/oxpress/domains/oxpress.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 3831

One comment


    Notice: Korzystanie z get_currentuserinfo uznawane jest za przestarzałe od wersji 4.5.0! Zamiast tego użyj wp_get_current_user(). in /home/oxpress/domains/oxpress.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 3831

  • Notice: Trying to get property of non-object in /home/oxpress/domains/oxpress.pl/public_html/wp-content/plugins/commentator/commentator.php on line 1067
    Ciekawe porady, chętnie przeczytałbym jeszcze o marketing automation ale jakiś artykuł na bardziej bazowym poziomie - czym jest tenm marketing automation, jakąś definicję marketing automation? Dużo się teraz o tym mówi i fajnie byłoby znaleźć więcej eksperckich artykułów na ten temat, ale takze tych bazowych :). Pozdrawiam!