Największe kawiarnie sieciowe na Facebooku

Jak donoszą najnowsze badania, statystyczny obywatel naszego kraju wypija już tyle samo kawy co herbaty. Co więcej, przybywa osób pijających ją poza domem. Nic dziwnego, że jak grzyby po deszczu wyrastają nowe lokale oferujące popularny napój. Sporo z nich to kawiarnie sieciowe. Ich rozwój w naszym kraju jest obecnie szczególnie dynamiczny – z roku na rok przybywa im klientów.

Czy w ciągu ostatniego miesiąca odwiedził(a) Pan/ Pani kawiarnię sieciową?
Źródło: Cafe Monitor 2012, ARC Rynek i Opinia, kwiecień 2012

 Ponadto coraz większa liczba osób deklaruje, że to właśnie kawiarnie sieciowe są miejscem gdzie najczęściej piją kawę. Wzorem zachodnich krajów, bywanie w takich lokalach staje się nie tylko sposobem na konsumpcję kawy, ale także częścią stylu życia.

Gdzie najczęściej pije Pan/ Pani kawę?
Źródło: Cafe Monitor 2012, ARC Rynek i Opinia, kwiecień 2012

Jako, że rzeczywistość wirtualna jest w pewnym sensie odbiciem realnego świata, marki sieci kawiarni muszą zadbać o swój wizerunek również na tej płaszczyźnie. Sprawdziliśmy jak radzą sobie poszczególne marki na Facebooku. Do oceny wybraliśmy 6 profili popularnych w Polsce siecówek: Coffeeheaven, Starbucks, w biegu cafe, Empik Cafe, Costa Coffee oraz Green Coffee Nero (sieć powstała z połączenia Green Coffe oraz Coffee Nero). Która z nich najlepiej radzi sobie w popularnym serwisie?

Coffeheaven

Największym z fan page’y jest profil sieci Coffeeheaven gromadzący ponad 76 tysięcy osób. Jest to strona dobrze radząca sobie z komunikacją, dopracowana graficznie i angażująca użytkowników, na co wskazują m.in. dane podsumowujące lipiec. Posty dotyczą najczęściej kawy, lokali, napojów i deserów serwowanych  w kawiarniach, wpisy zawierają atrakcyjne grafiki i ciekawostki. Prowadzone są konkursy. Z pomocą aplikacji można dowiedzieć się o promocjach i zarejestrować w programie lojalnościowym. Komunikacja z fanami prowadzona jest na wysokim poziomie. Można by jeszcze popracować nad szczegółami, np. uzupełnić dane o praktyczne informacje, przydatne dla potencjalnych klientów.

Starbucks Polska

Nieco gorzej radzi sobie kolejny z liderów fan page’y kawiarnianych na polskim Facebooku – kultowy Starbucks (prawie 50 tysięcy fanów), który choć zanotował w lipcu przyrost fanów, pogorszył wyniki aktywności. Komunikacja na fan page’u skupiona jest na ofercie lokali, promocjach (które można otrzymać m.in. poprzez odpowiedź na zagadki). Brakuje jednak postów o ciekawej, angażującej treści czy zawierających grafiki o potencjalne wirusowym. Błędem wydaje się pomijanie niektórych wypowiedzi fanów.

Costa Coffee Poland

Zdecydowanym liderem w komunikacji z użytkownikami jest za to niewielki, bo liczący tylko 1 452 faów (stan na 22 sierpnia 2012) osób profil Costa Coffe Poland. Wysokie wskaźniki zaangażowania wynikają m.in.  z treści umieszczanych na stronie: atrakcyjnych grafik, postów zawierających pytania, ciekawostek, a także z dbania o dialog z użytkownikami. Profil posiada bardzo duży potencjał, jednak warto by było zadbać o jego promocję. Atrakcyjna aplikacja czy angażująca użytkowników gra, z pewnością pomogłaby na zdobycie większej liczby „polubień”.

Empik Cafe

Nad komunikacją można byłoby popracować w przypadku strony Empik Cafe. Wprawdzie profil dość dobrze wydaje radzić sobie z zaangażowaniem, jednak na uwagę zasługuje fakt, że wszystkie wskaźniki za miesiąc lipiec uległy spadkowi. Na pierwszy rzut oka, na fan page’u wydają się dominować zdjęcia lokali oraz kubki Empik Cafe w różnych odsłonach. Brakuje ciekawostek oraz interesujących treści o walorze rozrywkowy. Atutem strony są liczne promocje i zagadki uprawniające fanów do zniżek.

w biegu cafe

Gruntownej przebudowy wymaga zdecydowanie fan page w biegu cafe. Strona jest lubiana przez 9 236 osób i wydaje się mieć potencjał, jednak należałoby popracować nad oprawą graficzną oraz publikowaną treścią. Komunikacja w ostatnim czasie dotyczyła głównie popularnych wydarzeń, w tym imprez sportowych (EURO2012 , Igrzyska Olimpijskie). Fan page przypomina nieco pod tym względem tablicę ogłoszeniową. Treści postów są niepotrzebnie powielane.

Green Coffe

Również profil Green Coffee Nero (funkcjonujący pod nazwą Green Coffee) nie wypada najlepiej. Jest to najmniejszy z ocenianych fan page’y. Lokale Green Coffee mają być miejscami spędzenia wolnego czasu przy dobrej muzyce, przekąsce i kawie, stąd w publikowanych postach dużo linków do teledysków. Jednak proporcje między muzyką, a tematami związanymi z podstawowym przedmiotem działalności wydają się zachwiane. Z pewnością przydałyby się też ciekawe konkursy oraz zagadki.

Wielcy nieobecni

Na koniec warto wymienić inne duże sieci kawiarni, które mimo popularności, nie posiadają własnego “zakątka” na Facebooku. Wspomnieć tu należy iCoffee, Cafe Club, Voyage Cafe, Cafe Nescafe, czy Tchibo (marka Tchibo ma jedynie ogólny profil poświęcony firmowanym przez nią produktom). McCafe funkcjonuje w ramach fan page’u McDonald’s, a profil Grycan (także wymieniany wśród największych kawiarni sieciowych) z racji swojej działalności poświęcony jest głównie lodom. Osobny “kawiarniany” fan page ma MkCafe, jednak jest on w zasadzie martwy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *