Graph Search a marketing na Facebooku

Was też najbardziej z wszystkich funkcji Facebooka drażni jego wyszukiwarka? Niemal za każdym razem, gdy potrzebujemy szybko wyszukać potrzebną stronę, osobę lub miejsce, wyszukiwarka zwraca nam nie te wyniki, o które nam chodziło.

Ogłoszony niedawno Graph Serach ma to w końcu zmienić. Wyszukiwarka dostępna na razie w wersji beta dla wybranych użytkowników korzystających z serwisu w języku “English US”, umożliwi wyszukiwanie osób, stron, miejsc, aplikacji, czy grup na podstawie aktywności naszych znajomych w tym serwisie oraz informacji zawartych w ich profilach. Oznacza to, że użytkownicy będą mogli wyszukiwać takie informacje, jak np. “znajomi, którzy odwiedzili/polubili, restauracje w danym mieście”, “hotele w Warszawie, które odwiedzili znajomi”, “filmy, które lubią znajomi”, czy “strony związane z motoryzacją, które lubią znajomi”. Dzięki temu strony firmowe będą mogły zostać łatwiej znalezione. Tak jak Google zaindeksował strony internetowe i umożliwił ich łatwe wyszukiwanie, tak Facebook chce umożliwić łatwiejsze znalezienie informacji o swoich użytkownikach. Wydaje się, że obecne możliwości Graph Search, to dopiero początek, który może dać niesamowite możliwości reklamodawcom. Na razie pewnym jest, że oprócz wyników organicznych, pojawią się w tym miejscu także wyniki sponsorowane (format reklamowy znany od września 2012 roku).

[youtube]W3k1USQbq80[/youtube]

Możliwości marketingowe

Nie wiemy jeszcze do końca jak działać będzie Graph Search, więc pisanie o możliwościach marketingowych i reklamowych jest trochę wróżeniem z fusów. Faktem jest, że Facebook uczynił kolejny krok, aby być “internetem w internecie”. Jeśli firma nie zdecydowała się jeszcze na obecność w tym serwisie, najwyższy czas nadrobić zaległości. Możliwe opcje promocyjne zapowiadają się bowiem bardzo interesująco: rekomendacje znajomych odnośnie miejsc, reklama w wynikach wyszukiwania (lepiej targetowana, bo odpowiadająca na potrzeby i pytania użytkowników), w przyszłości być może porównywarka firm/miejsc i nowe możliwości targetowania, a nawet coś na kształt linków sponsorowanych w wyszukiwarce Bing. Jeszcze większe znaczenie nabierze liczba fanów strony (oczywiście tych realnych). Im bowiem jest ich więcej, tym w większej liczbie wyników zapytań strona może być obecna.

Co już teraz możesz zrobić dla swojej strony, aby mogła być łatwiej znaleziona w Graph Search?

  • upewnić się, że wszystkie informacje o firmie są uzupełnione i aktualne (odpowiednia nazwa, krótki adres URL, odpowiednia kategoria)
  • jeśli firma ma określoną lokalizację, należy umieścić prawdziwy adres w informacjach strony (sprawi to, że będzie łatwiej znaleziona). Ma to szczególne znaczenie w przypadku lokalnych firm
  • w dalszym ciągu dodawać interesujące treści, z którymi będą chcieli łączyć się użytkownicy (dodawać komentarze, udostępniać)

Graph Search, a marketing na Facebooku2

Co z prywatnością?

Wszystkie informacje, które użytkownik udostępnia na Facebooku będą także widoczne w wyszukiwarce (w zależności od ustawień prywatności, tj. publicznie, dla znajomych, dla bliskich znajomych). Jak działa prywatność w ramach wyszukiwania w socjogramie Facebooka dowiedzieć się można z linku oraz poniższego filmu:

[youtube]bSji6Y66aKo[/youtube]

Peryferie Facebooka

Czy Graph Search będzie popularny wśród użytkowników? Chociaż jak podaje sam Facebook, codziennie 150 milionów ludzi na świecie odwiedza strony firm i organizacji w tym serwisie, to jego siłą jest centralna część, a więc “Aktualności”. Można to porównać do miasta – aktualności są jego centrum, gdzie dzieje się wszystko co najważniejsze. Pozostałe funkcje i miejsca Facebooka (strony, aplikacje, grupy) są jedynie przedmieściami, które odwiedzamy o wiele rzadziej. Tak zapewne będzie również w przypadku Graph Search. Użytkownicy, przynajmniej na początku korzystać będą z niego raczej sporadycznie.

Nowa funkcja jest natomiast ciekawsza ze względu na fakt połączenia jej z wyszukiwarką Bing. Choć w Polsce mało popularna, w Stanach Zjednoczonych według ComScore miała w grudniu ok. 16,3% udziału w ogóle wyszukiwań. Integracja z Facebookiem może sprawić, że udział ten będzie rósł. Firmy natomiast otrzymają niejako jeszcze jedno miejsce, gdzie mogą być lepiej eksponowane dzięki skutecznym działaniom promocyjnym w social media.

Co sądzicie o nowej wyszukiwarce Facebooka. Czy może stać się realnym konkurentem dla Google w poszukiwaniu informacji? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach.

Redakcja OX Press
Up Next

Powiązane Posty


Notice: Korzystanie z get_currentuserinfo uznawane jest za przestarzałe od wersji 4.5.0! Zamiast tego użyj wp_get_current_user(). in /home/oxpress/domains/oxpress.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 3831

There are no comments yet