Fora internetowe, a branża dziecięca

Producenci marek związanych z branżą dziecięcą są w Internecie grupą w pewien sposób uprzywilejowaną. Mają do dyspozycji niezwykle przydatne narzędzie – fora internetowe skupiające rodziców. Macierzyństwo (i rodzicielstwo w ogóle) jest aspektem życia bardzo mocno naładowanym emocjonalnie oraz wiążącym się z licznymi problemami. W dobie rozluźnienia więzów rodzinnych, migracji ludności (także poza granice kraju), możliwość znalezienia informacji w Internecie oraz nawiązania kontaktu poprzez sieć, stanowi pewien substytut wsparcia zapewnianego dawniej przez rodzinę i przyjaciół.

Internetowa społeczność rodziców

Jak wynika z Raportu PBI z lutego 2011 r., w ciągu czterech lat (2006 – 2010) liczba użytkowników serwisów parentingowych wzrosła z 660 tys. do 5 milionów. Tworzą oni przeważnie stosunkowo niewielkie (do 20 tys. osób), ale bardzo aktywne społeczności. Najliczniejszą grupą wiekową są osoby w przedziale 25-34 lat. Zdecydowaną przewagę, z oczywistych względów, mają kobiety, choć w tematach dotyczących narodzonych już dzieci, liczba mężczyzn gwałtownie wzrasta (aż do 40%).

Charakterystyka aktywności użytkowników for dla rodziców

70% dyskusji na tematy związane z dzieckiem toczą się na forach internetowych. Wiąże się z tym zjawisko „ciąży w internecie” – tworzenia grup kobiet wspólnie oczekujących na pojawienie się potomka.  Aktywność użytkowniczek przebiega zazwyczaj według pewnego schematu. Przeważnie zaczyna się w okresie starań o dziecko lub wkrótce po stwierdzeniu ciąży. Wraz z upływem czasu dynamicznie rośnie.  Użytkowniczki opisują swoje samopoczucie, dzielą się informacjami powszechnie uważanymi za intymne, publikują swoje zdjęcia, wymieniają się radami odnośnie zdrowia. W późniejszym czasie opisują narodziny dziecka (aż do przekazywanych na bieżąco informacji z sal porodowych) i wspólnie przechodzą „na wyższy stopień wtajemniczenia” przeżywając pierwsze lata swojego macierzyństwa. Na okres niemowlęcy przypada najczęściej czas największej aktywności, utrzymujący się na wysokim poziomie przez pierwszy rok życia dziecka, a potem jeszcze dość mocno do drugich urodzin. Następnie aktywność słabnie, często na rzecz innych mediów – blogów, czy serwisów społecznościowych.

Użytkownicy skupieni są także w grupach tematycznych zbudowanych wokół konkretnych problemów. Udzielają się w nim osoby mniej i bardziej doświadczone. Najpopularniejszym tematem rozmów jest zdrowie oraz żywienie dzieci. Często poruszane są także tematy o kłopotach ze spaniem, pielęgnacji, rozwoju oraz zabawie. Niektóre wątki służą wymianie opinii o konkretnych produktach.

Przykłady

Dobrym, choć nieco specyficznym przykładem siły for internetowych dla rodziców jest podforum dla mam, na bardzo popularnym serwisie wizaz.pl, skierowanym do kobiet. Do 12 lipca 2012 r. zarejestrowało się na nim 879 151 użytkowników. W podforum Mama z klasą powstało 5 431 wątków tematycznych, w których napisano 2 598 418 wiadomości. W ramach podforum istnieją działy: Poczekalnia (dla kobiet starających się i oczekujących na dziecko), Odchowalnia (dla młodych matek) i ogólne (dotyczące różnych aspektów macierzyństwa).  Podobnie jak gdzie indziej, zakładane są tu wątki dla kobiet znajdujących się na takim samym etapie macierzyństwa. Powstają także tematy, w których spotykają się uczestniczki z różnym „stażem”. Specyfika tego forum polega na tym, że jest jedynie małą częścią większego serwisu. Powoduje to jednak, że użytkowniczki jeszcze lepiej się „znają”, a na podforum o macierzyństwie w naturalny sposób napływają użytkowniczki innych działów wizaz.pl.

Wymiana informacji o mleku w wątku mam dzieci urodzonych w lecie 2011. Informacje podawane sobie przez matki są niezwykle cenne dla przedstawicieli marki.

Dyskusja na temat żywienia dzieci. Negatywne informacje powinny być wyłapywane przez marketingowców i brane pod uwagę przez producentów, w tym wypadku, żywności. Pojawienie się tego typu postów jest też dobrym momentem dla podjęcia dyskusji z konsumentami przez przedstawiciela marki, rzetelnie odpowiadających na pojawiające się wątpliwości.

Przykład siły for internetowych dla mam poza branżą dziecięcą. Jeden z tytułów tematów dla kobiet starających się o dziecko nawiązuje do popularnej w tej grupie przekąski sprzedawanej przez sieć dyskontów Biedronka. Z obserwacji wynika, że często konkretny produkt staje się w danej grupie popularny – wynika to z bardzo dużej siły wzajemnego oddziaływania.

Co z tego wynika?

Wspólne przeżywanie niezwykle ważnych chwil, wiążących się niejednokrotnie z najbardziej intymną sferą życia, powoduje zawiązanie się wyjątkowo mocnych, jak na internetowe warunki, więzi. Relacje budowane przez miesiące owocują pozyskiwaniem wzajemnego zaufania, a co za tym idzie –  silnego oddziaływania, także odnośnie wyborów konsumenckich. Na forach dla rodziców wyjątkową rolę mogą odegrać autentycznie liderzy opinii oraz zaangażowani prosumenci, przekonani do danej marki.

Jednocześnie w branży dziecięcej, bardzo duże znaczenie ma jakość produktu. Wpadki producentów (typu podejrzenia o stosowanie raktwórczego BPA w stosunku do producenta butelek Avent, znalezienie szkła w słoiczku z jedzeniem dla niemowląt marki Gerber) są bardzo trudne do wybaczenia. Dlatego też pozyskanie oddanych klientów danej marki jest dość trudne.

Fora rodzicielskie nie są dobrym obszarem do działalności „podstawianych” liderów opinii. Pomijając aspekt etyczny, wiążą się z tym duże trudności. Użytkownicy dość dobrze się znają i pojawienie się nowego konta, z którego zachwalany jest dany produkt, bardzo szybko zostaje zauważone.

Ważne jest zaplanowanie długofalowej strategii docierania do konsumenta, uwzględniając jego cykl aktywności (od początku ciąży do lat przedszkolnych dziecka).

Tak jak w przypadku innych mediów społecznościowych oraz innych branż, fora są nieskończoną kopalnią wiedzy. Informacje udzielane sobie nawzajem przez użytkowniczki dostarczają wiedzę o pozycji danej marki wśród jej odbiorców. Na dodatek bez konieczności zadawania pytań i uciekania się do bezpośrednich kontaktów z konsumentem (co w jakiś sposób może mieć wpływ na pozyskanie informacji).

Jednocześnie istnieje możliwość reagowania na pojawiające się informacje, zwłaszcza negatywne. Uczestnictwo w dyskusji jako przedstawiciel marki (oczywiście za zgodą administratora) pozwolić może na szybkie rozwiewanie wątpliwości potencjalnych klientów.

Ważny odnotowania jest fakt, że fora rodzicielskie mogą być warte uwagi nie tylko z punktu widzenia marek związanych z branżą dziecięcą. Dzielenie codzienności na forum, skutkuje również wymianą informacji o innych aspektach życia. Użytkowniczki dyskutują o artykułach spożywczych, ubraniach, książkach, sprzęcie AGD, kosmetykach oraz wielu innych rodzajach produktów. Często przekazują informacje o własnych zakupach, wymieniają się linkami ze sklepów internetowych oraz serwisów aukcyjnych. Także w tym przypadku są dla siebie nawzajem bardzo cennym źródłem informacji, darzonym sporym zaufaniem.

Redakcja OX Press
Up Next

Powiązane Posty