Dowcip dźwignią zaangażowania?

Specyfika Facebooka sprawia, że marki i ich content designerzy nieustannie poszukują sposobów na zaangażowanie użytkowników tego serwisu. Wymaga tego zarówno EdgeRank, jak i realizacja celów stawianych w momencie rozpoczynania działalności na Facebooku – budowa społeczności wokół marki, wyłapywanie liderów opinii itp. Jednym, ze zdawałoby się, niezawodnych sposobów na realizację zamierzonych celów jest sięgnięcie po treści rozrywkowe.

Potwierdzają to statystyki. Wystarczy przeanalizować ostatni raport Sotrendera. Jeśli spojrzymy na wskaźniki zaangażowania użytkowników, przewaga stron z tzw. LOL contentem jest miażdżąca. Obok powszechnie znanych fan page’y takich jak Kwejk czy Demotywatory, najwięcej osób angażował Hej mamo, mogę? „Nie” Ale mamo proszę. „Nie” Hej tatooo (w przypadku tej strony stosuje się również nagminnie mechanizm znany powszechnie pod nazwą „żebrolajki”). Ten ostatni był także liderem pod względem procenta zaangażowanych fanów . W przypadku Interactivity Index na czoło wysunęły się Demotywatory, Szafa Niezwykłych Zdjęć W Necie (Szafa Niezwyklych Zdjęc W Necie) oraz Kwejk. Takie statystyki można by mnożyć. Podobnie sprawa wygląda jeśli weźmiemy pod lupę pojedyncze posty. Obok wpisów oddziałujących na emocje (wzruszających, czy dotyczących np. poszukiwania zaginionych osób), nie brakuje tych, które mają rozśmieszać.
W jaki sposób marki wykorzystują ten trend? Przykładem jest choćby Serce i Rozum – fan page popularnych brand hero, których Orange odziedziczył po Telekomunikacji Polskiej. Sympatyczni i zabawni bohaterowie, których na dodatek wspiera potęga branży telekomunikacyjnej i szeroko zakrojona akcja reklamowa w mediach tradycyjnych, zebrali już prawie 2 miliony fanów i są posiadaczami największego fan page’a polskiego Facebooka. Użytkowników śmieszą swoimi dialogami i przygodami często nawiązującymi do aktualnych wydarzeń czy znanych filmów.

serce i rozum

Innym przykładem strony „z przymrużeniem oka” są Eksperci Tesco (ponad 492 k fanów) w zabawny sposób promujący sieć marketów. Popularni Henio, Halinka i ich towarzysze są bohaterami znanymi ze spotów emitowanych w telewizji. Podobnie jak w poprzednim przypadku prowadzą dialogi ze sobą oraz z fanami profilu, promując przy tym aktualny asortyment sklepów.

tesco

 

Przykładem z nieco innej „bajki” jest również operujący humorem Zacny kabanos Milordzie (ponad 6 k fanów) producenta wędlin – firmy Tarczyński. Jego bohaterem jest Milord, ambasador „najzacniejszych kabanosów na świecie”. Zapewne twórcy fan page’a doszli do wniosku, że takie podejście do sprawy będzie bardziej skuteczne niż „suche” komunikowanie na temat produktów mięsnych, dość nietypowych do promowania na Facebooku.

konkurs2

W tym samym kierunku poszedł znany producent parówek zakładając fan page Berlinki Kręcą (ponad 171 k fanów). Tym razem do głosu dopuszczono sam produkt w postaci dwóch gadających parówek Le Hot i Le Doga, które początkowo zajmowały się głównie dyskusją na temat filmów. Obecnie brand herosi nie są już pierwszoplanową postacią fan page’u, ale nadal ma on za zadanie bawić m.in. za pomocą prostych grafik i dowcipnych komentarzy.
Po zabawne treści chętnie sięga też branża browarnicza, o której pisaliśmy tutaj: http://oxpress.pl/czas-na-piwko-na-facebooku/. Na pewno warto wspomnieć o marce Żubr, która swoją komunikację prowadzi zgodnie ze strategią przyjętą w ramach reklam ATL. Publikowane są na niej zdjęcia opatrzone hasłem opartym o zabawną, często błyskotliwą grę słów. To właśnie post Żubra znalazł się na podium rankingu najbardziej angażujących postów w marcu, opracowanym przez Socialbakers. Komunikowanie żartem praktykowane jest również m.in. na fan page’ach Redd’s i Somersby.
Na koniec warto wspomnieć o marce Old Spice, która mocno postawiła na satyrę. Jej kreacja, zarówno w mediach tradycyjnych, jak i przeniesiona do Internetu jest tak wyrazista, że trudno przejść obok niej obojętnie. Wśród postów publikowanych na Facebooku przedstawiających słodkie misie i kotki, pojawiają się komunikaty dotyczące męskości, dzikości i siły wszystko to jest potraktowane w sposób prześmiewczy.
To tylko zaledwie kilka przykładów spośród całej masy marek, które postawiły na dowcip. Jak widać w prezentacji treści humorystycznych świetnie sprawdzają się brand hero. Już same postacie (np. gadająca parówka czy mający zapewne swoje korzenie w popularnych memach Milord) pozwalają na tworzenie zabawnych dialogów, wywołując nimi uśmiech na twarzy użytkowników. Pojedyncze humorystyczne posty są publikowane niemal na każdym fan page’u, począwszy od Play, poprzez banki, na stronach lokalnych placówek medycznych skończywszy. Zamieszczane są zarówno memy i demotywatory, jak i dedykowane grafiki. Często wykorzystywane są popularne motywy jak np. „Keep Calm and…” czy słówka z internetowego „lolspeaka”. Wiele stron, traktujących z założenia o tematach poważnych, korzysta też z satyry jakoś środka to popularyzacji swojej idei.

play
Humorystyczne treści są nieodzowną częścią komunikacji na Facebooku, który jest z założenia serwisem mającym za zadanie m.in. dostarczać rozrywki. Z pewnością każdy z nas niejednokrotnie kliknął przycisk „like” widząc zdjęcie, które wywołało uśmiech na naszej warzy. Po LOL content nie można jednak sięgać bezkrytycznie. Jak w każdym przypadku należy dostosowywać komunikat do odbiorców i celów jakie chcemy osiągnąć. Treści i fan page’e, które zyskują największą popularność w statystykach są bardzo często wyjątkowo niskich lotów i mimo, że wywołują duży odzew publiczności, jest on dla większości marek oraz poważnych instytucji jałowy lub nawet szkodliwy. Oczywiście inaczej będzie wyglądała komunikacja na stronie młodzieżowej marki odzieżowej, inaczej na stronie banku czy kliniki. Treści rozrywkowe bardziej pasują do branż, których produkty kojarzone są z zabawą, wolnym czasem, imprezami (dobrym przykładem jest tu branża browarnicza, o której pisaliśmy), jednak nie jest powiedziane, że bank, który chce właśnie promować ofertę skierowaną do młodzieży, nie może sięgnąć po zabawny sposób komunikacji. Oczywiście na odpowiednim poziomie. Wszystko zależy od wyczucia specjalistów od SoMe, których zadaniem jest właściwa ocena sytuacji w doborze treści na dany fan page.

Redakcja OX Press
Up Next

Powiązane Posty


Notice: Korzystanie z get_currentuserinfo uznawane jest za przestarzałe od wersji 4.5.0! Zamiast tego użyj wp_get_current_user(). in /home/oxpress/domains/oxpress.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 3830

There are no comments yet