Czym jest efekt ROPO?

Efekt ROPO stanowi skrót od angielskiego zwrotu: Research Online Purchase Offline.  Okazuje się, że z takim właśnie schematem dokonywania zakupów, korzystania z usług mamy coraz częściej do czynienia.

Przeprowadzone niedawno badania pokazują, że blisko 75% Polaków korzysta z Internetu w poszukiwaniu informacji niezbędnych do podjęcia decyzji zakupowej.

Internet, w tym przede wszystkim media społecznościowe, odgrywają bowiem ogromną rolę opiniotwórczą. Stanowią ogromny rezerwuar rekomendacji, zaleceń i poleceń.

Efekt ROPO ma w pewien sposób charakter hybrydowy. W jego ramach łączy się nowoczesne sposoby poszukiwania informacji z tradycyjnym sposobem zakupu.

Odnosi się on przede wszystkim do zachowań konsumenckich przed dokonaniem konkretnej decyzji zakupowej.  Gdy przykładowo jesteśmy zainteresowani zakupem aparatu cyfrowego, a nie mamy upatrzonego żadnego konkretnego modelu, możemy rozpocząć poszukiwania porad, rekomendacji.  Możemy odwiedzić specjalistyczne fora dotyczące fotografii.

Zwykle wśród użytkowników znajdują się osoby doskonale orientujące się w tym temacie i potrafią polecić nam jakiś wartościowy sprzęt.

W sieci dostępne są także różne porównywarki cenowe, które pomogą nam znaleźć interesujący nas przedmiot w najniższej cenie.  Najważniejszym narzędziem, jakiego używa się do wyszukiwania informacji, są wyszukiwarki internetowe – w tym ta najpopularniejsza – Google. Czas poszukiwania przez nas informacji zależy od tego, czym konkretnie jesteśmy zainteresowani. Więcej czasu potrzebujemy zwykle na zakup telewizora LCD niż odtwarzacza MP3. Można jednak stwierdzić, że generalnie rzecz biorąc, osoby poszukujące w sieci informacji, spędzają w niej dużo czasu i odwiedzają rozmaite serwisy społecznościowe.

Przedstawiciele świata biznesu powinni być świadomi tego faktu i wykorzystać wiedzę na ten temat w ramach prowadzonych przez siebie działań marketingowych. Chcąc wpłynąć na decyzje zakupowe internautów, powinniśmy zwiększyć swoją transparentność w sieci i próbować przekonać ich do postawienia na nas.

Jako przykładowe działania w tym kierunku można wskazać: posiadanie odpowiednio wypozycjonowanej i zoptymalizowanej własnej strony www, reklamy typu Google Adwords, posiadanie fanpage’a na Facebooku itp. Marketing internetowy w wymienionej formie ma obecnie bardzo duży potencjał. Wiąże się on z niewielkimi nakładami, a może prowadzić do dużego sukcesu. Wydaje się, że w obecnych realiach, im szybciej to dostrzeżemy, tym lepiej dla nas.  Widzimy, że dzisiaj to, co offline, przeplata się z tym, co online. Nie można już wskazać punktu granicznego między tymi dwoma obszarami. Świadome powinny być tego przede wszystkim osoby odpowiedzialne za działania marketingowe.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *