CSR na Facebooku. My Blood Group – case study

Niedawno pisaliśmy o tym, że media społecznościowe mogą stać się przydatnym narzędziem dla polityków. Nie trudno zauważyć, że sprawdzają się także w kampaniach społecznych, przedsięwzięciach charytatywnych oraz w działaniach CSR. 

Dziś przyjrzymy się konkretnemu przykładowi, pochodzącemu wprost zza naszej południowej granicy. Kampania została zrealizowana pod patronatem towarzystwa ubezpieczeń zdrowotnych Dovera, które zostało partnerem słowackiego krwiodawstwa.  Założeniem przedsięwzięcia było stworzenie specjalnego narzędzia na potrzeby potencjalnych dawców krwi oraz promocja idei krwiodawstwa.

W ten sposób powstała strona mojakrvnaskupina.sk (my blod group – moja grupa krwi) – miejsce gdzie można odnaleźć osoby o tej samej grupie krwi, a także za pomocą specjalnej aplikacji dołączyć do jednej z facebookowych społeczności.  Na każdym z profili podawane są informacje o zapotrzebowaniu na dany rodzaj krwi.  Aby zapewnić akcji zasięg, postarano się, aby w komunikatach, oprócz ważnych informacji, umieszczanych na poszczególnych fan page’ach były treści chętnie udostępniane znajomym, np. opisy cech, jakie posiadają ludzie o określone grupie krwi. Postawiono na powiedzenie, że „Mieć tą samą grupę krwi” znaczy tyle, co „Być bratnią duszą”.

Postarano się także o wyjątkowe symbole dla każdej z grup, które znalazły się m.in. na koszulkach. Akcja miała wsparcie w tradycyjnych mediach oraz ze strony celebrytów. Na stronie mojakrvnskaskupina, znajduje się wiele przydatnych dla krwiodawców informacji, m.in. gdzie potrzebna jest krew danej grupy, w jaki sposób można ją oddać, jakie są zasady. Znaleźć można także najważniejsze informacje o tym niezwykle ważnym płynie ustrojowym.

Jak informują twórcy kampanii, dzięki wirusowemu potencjałowi Facebooka, w zaledwie 7 dni do akcji dołączyło 10 000 potencjalnych dawców krwi (warto przypomnieć, że Słowacja jest krajem o wielokrotnie mniejszej liczbie ludności niż Polska). W społeczeństwie wzrosła zaś świadomość tego ważkiego problemu. Do kampanii dołączył się słowacki Czerwony Krzyż. Profil na facebooku oraz powiązana z nim strona funkcjonują nadal i są narzędziem wykorzystywanym na potrzeby krwiodawstwa.

Kampania była szczególnie nowatorska, jeśli chodzi o wykorzystanie najbardziej rozwiniętych technologii. Jest jednak dowodem, że prosta idea, połączona, z ważnym i nośnym hasłem potrafi przynieść pożądane skutki, a zastosowanie mediów społecznościowych jest o wiele szersze niż promocja określonych produktów.

Akcja została doceniona przez jury Facebook Studio, którzy przyznali jej nagrodę 2012 Silver Award.

[youtube]AndQ2CSDPXU[/youtube]

Jedna odpowiedź do “CSR na Facebooku. My Blood Group – case study”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *