Consumer Insights w Social Media

Consumer Insight wiąże się ze zrozumieniem postępowania klientów, które często staje się elementem decydującym o skuteczności prowadzonej kampanii marketingowej. Dzięki nowoczesnym technikom i szerokim możliwościom mediów społecznościowych, consumer insight jest coraz bardziej dostępne dla marketerów. Narzędzia wykorzystywane w Social Media dają bowiem możliwości poznania opinii naszych klientów, sposobów ich zachowania oraz analizy etapów zakupowych. Na consumer insight składa się między innymi poznanie wartości, którymi kierują się nasi klienci, motywacji, które skłaniają ich do podejmowania określonych decyzji czy też potrzeb, które nasze produkty i usługi powinny zaspokoić.  Dzięki swoistemu wniknięciu w umysł konsumenta jesteśmy w stanie zaplanować przemyślaną strategię marketingową, która uwzględniać będzie potrzeby oraz oczekiwania naszych konsumentów.

 

Consumer Insights

Aby zrozumieć motywację i postępowania klientów, należy przede wszystkim rozpocząć od przeprowadzenia szerokich badań, które pozwolą na wyciągnięcie wniosków związanych z naszą grupą docelową. Podstawowym rodzajem badań, które należy w tym wypadku przeprowadzić są badania ilościowe. Wiążą się one głównie z przeprowadzaniem ankiet , które mają odpowiedzieć nam na pytanie kto zainteresowany jest (lub będzie) naszym produktem czy usługą i jakie oczekiwania z nimi wiąże. Badania ilościowe nie są jednak w stanie dostarczyć nam dużej ilości wartościowych informacji, ponieważ nie uwzględniają indywidualnych motywacji czy pojedynczych sugestii jednostek, które umożliwią pozyskanie istotnych danych do wyników naszych badań. Biorąc pod uwagę Social Media wykonanie badań ilościowych nie jest zbyt skomplikowane. W Internecie mamy dostęp do szerokiego wachlarza narzędzi, które pozwalają na przeprowadzanie ankiet czy sond wśród naszych obecnych i potencjalnych klientów. Możemy wykorzystać w tym celu ankiety na portalu Facebook, czy specjalistyczne strony internetowe udostepniające możliwość tworzenia e-ankiet. Oprócz dedykowanych sond, ważnym elementem w zrozumieniu zachowania konsumentów mogą być analizy statystyk. Prowadząc fan page’a na portalu Facebook możemy w prosty sposób dowiedzieć się na przykład kim są nasi fani, z jakich miast pochodzą czy ile mają lat. Zebrane dane mogą odgrywać kluczową rolę w planowaniu dalszych strategii działania firmy.

Oprócz skupienia się na analizie badań ilościowych, consumer insight możemy odkryć poprzez szeroko prowadzone badania jakościowe. Są one zdecydowanie lepszym rozwiązaniem, ponieważ dostarczają nam unikalnych i cennych informacji dotyczących naszej grupy docelowej. Badania tego typu wiążą się na przykład z analizą złożonych zachowań rutynowych klientów, analizą jakościową zamieszczonych przez nich informacji (np. postów na Facebooku, dyskusji rozpoczętych przez nich), analizą odpowiedzi czy reakcji na posty.

Aby zrozumieć zachowania konsumentów należy wczuć się w ich rolę. Kluczowym elementem jest elastyczność oraz obiektywność. Osoba przeprowadzająca badania musi dopasować się do stylu życia badanych.

Social Media daje możliwość głębszego zrozumienia klienta poprzez dialog bezpośredni, dzięki któremu dystans między badaczem i badaną grupą jest niewielki, a dodatkowo można go w łatwy sposób pokonać. Poprzez media społecznościowe możemy na bieżąco śledzić sugestie napływające ze strony konsumentów oraz szybko na nie reagować. Odgrywa to szczególnie ważną rolę w sytuacjach kryzysowych, gdzie czas reakcji może zaważyć na przyszłości firmy czy marki. Dodatkowo za sprawą bezpośredniej komunikacji marki z klientem, rodzi się lojalność przekazywana wirusowo do pozostałych osób w mediach społecznościowych.

Consumer insight odgrywa kluczową rolę w momencie wprowadzania nowego produktu, usługi czy marki na rynek.  Dzięki analizie zakładanych przez nas grup docelowych możemy dobrać produkt tak, aby w jak największym stopniu spełniał oczekiwania odbiorców. Poprzez zrozumienie klienta dowiemy się, czego oczekuje od danego rodzaju produktów czy usług.  Aby tego dokonać musimy przeprowadzić segmentację potencjalnych odbiorców.  Bierzemy w niej pod uwagę charakterystykę demograficzną, możliwości finansowe czy styl bycia konsumentów.

Jeśli na przykład jesteśmy producentem kalendarzy powinniśmy wziąć pod uwagę, iż dla kobiet najlepsze będą takie, które zmieszczą się do torebki, a dodatkowo będzie cechował je nowoczesny wygląd. Dla biznesmena najlepszym będzie klasyczny, standardowy terminarz, w którym będzie miał możliwość wpisywania spotkań z podziałem na konkretne godziny, a dzieciom spodobają się kalendarze z postaciami z bajek. Na takich samych zasadach powinniśmy dobierać akcje planowane w mediach społecznościowych. Należy pamiętać, że każda grupa docelowa ma inne oczekiwania wobec marki.

Segmentację można przeprowadzić w odniesieniu do każdego rodzaju produktów czy usług. Dzięki temu wiemy, jakie elementy wprowadzić do naszej kampanii, jakich narzędzi użyć i jakimi argumentami przemawiającymi za naszą marką się posługiwać. Może pomóc nam w tym stworzenie persony, która zobrazuje kilka rodzajów naszych potencjalnych klientów. Najlepszym rozwiązaniem jest wymyślenie około 5 tego typu profili osobowych. Należy umieścić w nich szczegółowe informacje o wymyślonych przez nas klientach. Odnosząc się do wspomnianych wcześniej kalendarzy możemy więc stworzyć profil Pana Jacka, 38 letniego właściciela firmy, który nie ma zbyt dużo czasu dla siebie, a całe dnie spędza na spotkaniach z klientami. Lubi weekendowe wycieczki rowerowe z rodziną, a wieczory spędza na surfowaniu po Internecie. Idealnym produktem dla niego byłby więc elegancki kalendarz, który pomoże mu w organizacji dnia, a dodatkowo będzie posiadać  na przykład poradnik dla rowerzystów z proponowanymi trasami wycieczek.

Dzięki mediom społecznościowym samo tworzenie persony może być o wiele łatwiejsze.  Dostarczają one bowiem szczegółowych informacji o naszych klientach, ich zainteresowaniach, pracy czy sposobie bycia. Dobre wykorzystanie tego typu informacji może w znaczącym stopniu wpłynąć na sukces przeprowadzonych działań marketingowych.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *