Branża usług pocztowych w social media

Czy w czasach coraz bardziej powszechnego dostępu do Internetu (również mobilnego) i takich usług jak e-mail, komunikatory, czy serwisy społecznościowe potrzebujemy jeszcze tradycyjnej poczty? Oczywiście nie wszystko da się wysłać przez Internet, dlatego jak najbardziej jest sens istnienia oraz promowania np. usług przesyłek paczek. Jak wiadomo social media służą między innymi budowaniu pozytywnego wizerunku marek i w związku z tym, również dla firm oferujących zwykłe przesyłki pocztowe jest miejsce na działania promocyjne w tym obszarze.

Jak się okazuje, tylko dwie firmy oferujące usługi pocztowe realizują swoje kampanie w mediach społecznościowych. Ich działania nie ograniczają się jedyni do prowadzenia fan page’a na Facebooku, ale wykraczają znacznie dalej.

InPost

Główny konkurent Poczty Polskiej, firma InPost Nowoczesna Poczta sp. z o.o. w mediach społecznościowych aktywnie działa już od paru lat. Któż nie pamięta słynnego konkursu Paczkobranie, w którym udział wzięło ponad 320 tysięcy użytkowników Facebooka (polski rekord nie pobity do dziś). Fan page Paczkomaty 24/7 polubiło wtedy ponad 180 tysięcy użytkowników i stał się on największym na polskim Facebooku (wyprzedzając m.in. House i Cropp). Sukces był tym większy, że konkurs i sam fanpage nie były promowane w innych mediach.

Obecnie InPost ma dwie oddzielne strony. Paczkomaty InPost „lubi” 205 tysięcy osób, a InPost Nowoczesna Poczta, ledwie nieco ponad 3 tysiące. Pierwsze co rzuca się w oczy na obu fan page’ach to brak pomysłu na unikalny styl komunikacji. Chociaż moderatorzy umieszczają posty często i regularnie (w przypadku tej pierwszej strony nawet w sobotę i niedzielę), to w małym stopniu dotyczą one dziedziny, z którą od razu kojarzymy tę markę (co ma znaczący wpływ na zaangażowanie fanów, z których tylko 5%, a w przypadku Paczkomaty InPost, tylko niecałe 2% było w ostatnim miesiącu aktywnymi).  Obie strony nie mają uzupełnionej Osi czasu, co przy ciekawej historii i sporej liczbie osiągnięć firmy (mimo jej młodego wieku), jest niewybaczalnym błędem. Na plus można za to zaliczyć reakcję na pytania i wątpliwości fanów (jest szybka i rzeczowa oraz sporą liczbę organizowanych konkursów (ostatnio walentynkowe „Dowody Miłości”).

Wideo

Poza Facebookiem, marka InPost jest aktywna także na YouTube, gdzie wszystkie jej filmy (m.in. prezentacje usługi, prace konkursowe użytkowników, filmy z udziałem Martyny Wojciechowskiej oraz relacje z akcji „Paczka dobrych wspomnień” i „Paczka z Podróży”) wyświetlone zostały łącznie ponad 205 tysięcy razy.

Blog

Na oficjalnym blogu firmowym InPost umieszczane są wpisy, będące rozszerzeniem aktualnie odbywających się akcji promocyjnych i konkursów (głównie na fan page’u Paczkomaty InPost na Facebooku). I chociaż blog prezentuje się atrakcyjnie wizualnie i jest dosyć funkcjonalny, to wpisy pojawiają się stosunkowo rzadko. Działania w mediach społecznościowych uzupełnione są o profil w serwisie SlideShare, w którym firma umieściła prezentacje i dokumenty (łącznie 21). Profil na Blipie porzucony został w sierpniu 2011 roku (udało uzbierać się 375 obserwujących).

Poczta Polska

O Poczcie Polskiej najwięcej mówi się na Blipie (firma jest tam aktywna od września 2009 roku i do tej pory udało jej się uzbierać 778 obserwujących), a także Facebooku i Twitterze. Największy zasięg spośród profili, które wspominały o poczcie mają media elektroniczne (Radio TOK FM, Wykop.pl, mediafun, Dziennik Internautów i Gazeta Wyborcza).

Popularne źródła wyników na temat Poczty Polskiej – Fot. Brand24

Na fan page’u Poczty Polskiej dominują wpisy z załączonymi linkami do strony internetowej www.poczta-polska.pl. Funkcjonuje zakładka powitalna, która zachęca do polubienia strony oraz zakładka Blog (która jednak nie agreguje wpisów z oficjalnego bloga firmowego) i Notatki. Spośród ponad 3,5 tysiąca fanów, aktywnych w ostatnim miesiącu było 68, co stanowi 1,92% (dane za catnapoleon.com).

Biorąc pod uwagę aktywność  marki od lutego 2011 roku, największą popularnością wśród fanów cieszą się wpisy tesktowe, bez załączników (powodują największe zaangażowanie użytkowników w postaci polubień i komentarzy pod wpisami). Natomiast najczęstszym typem wpisów Poczty Polskiej są linki i zdjęcia.

Blog

Na uwagę z pewnością zasługuje też firmowy blog poczty, na którym wpisy umieszczane są średnio co kilkanaście dni i dotyczą prostych porad, np. co zrobić, gdy w przypadku przeprowadzki do nowego mieszkania otrzymujemy korespondencję kierowaną do poprzedniego właściciela, czy co powinno zawierać pełnomocnictwo pocztowe.

Więcej odwagi!

A jak zagraniczne firmy oferujące usługi pocztowe radzą sobie w mediach społecznościowych?

Na duże brawa zasługują działania USPS (United States Postal Service), która z pomocą agencji AKQA zorganizowała świetną kampanię z użyciem rozszerzonej rzeczywistości (Augmented Reality).

Akcja polegała na uruchomieniu wirtualnego symulatora wyboru odpowiedniego pudełka do paczki, którą klienci chcieli wysłać. Należało w pierwszym kroku wydrukować obrazek z orłem (który jest elementem logo USPS), włączyć kamerę internetową i ustawić przed nią wydrukowany znaczek, dzięki czemu uzyskało się dostęp do specjalnej aplikacji. Następnym etapem było sprawdzenie, który rodzaj pudełka będzie idealnie pasował do rzeczy którą chcemy wysłać i zamówić go bezpośrednio z poziomu interfejsu aplikacji.

[youtube]WpS3LeCiCtc[/youtube]

Przeczytaj więcej o zastosowaniu Augmented Reality w marketingu

Jedna odpowiedź do “Branża usług pocztowych w social media”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *