Branża słodyczy na Facebooku – Batony

Tworzenie społeczności w Internecie to niełatwy proces. Dostrzeżenie potencjału wirusowego w przypadku niektórych produktów może być naprawdę trudne. Dla branży słodyczy może być to jednak dość ciekawym rozwiązaniem ze względu na najprostszą funkcjonalność Facebooka – Lubię to. Lubimy słodycze, każdy z nas ma jakieś ulubione. Nie trzeba więc opisywać funkcjonalności czy zalet, jak w przypadku innych produktów. Dla nas jako producentów, wystarczające będzie to, że fan powie „Lubię to”. W pierwszym etapie kampanii na Facebooku wystarczyłoby jedynie zdać się na gust konsumentów. W drugim zaś etapie, do czynienia mielibyśmy już z bardziej złożonymi działaniami, takimi jak wzmacnianie świadomości marki u konsumentów oraz budowanie społeczności związanej z czymś więcej, niż tylko polubieniem produktu.

Branża słodyczy na Facebooku, szczególnie w jego polskiej odmianie nie wykorzystuje swojego potencjału. Marki, które znamy ze sklepowych półek to najczęściej stworzone przez markę parasolową odmiany, które łatwiej rozpoznawać mogą konsumenci. Szczególnie widoczne jest to na przykładzie batonów i wafli, produkowanych przez marki takie jak Nestle, KraftFoods (Cadbury) czy Mars. Spoty reklamowe Marsa, Snickersa czy KitKata bardzo często mają charakter wirusowy. Podobnie jest z potencjałem całych marek, które mogłyby w Social Media zrobić prawdziwą karierę. Wspominaliśmy już kiedyś o niezwykle wirusowej aplikacji Kit Kata. Niestety jest to jedyne tego typu działanie na polskim rynku. Spośród wszystkich batonów swój Fan page mają w polskiej odmianie tylko Pawełek (Wedel) oraz Grześki (Jutrzenka). Na pierwszym z nich komunikacja prowadzona jest dość zdawkowo i nawet pomimo działań konkursowych, nie przyciąga uwagi – być może przez brak zakładek dodatkowych i małą liczbę materiałów dodatkowych. Trochę więcej dzieje się na drugim Fan page’u, gdzie zadbano o kilka zakładek. Są one jednak związane tylko z konkursami, a samo codzienne angażowanie jest mało atrakcyjne. Dla pozostałych marek nie stworzono Fan page’y, co z pewnością może być niezrozumiałe. Jest to jeszcze bardziej zadziwiające, gdy zacznie się wyliczać ile batonów współistnieje na naszym rynku i trafia w gust użytkowników, którzy nie wybierają pomiędzy nimi – mogą oni bowiem lubić wiele z nich. Snickers,  Milkyway, Mars, Bounty, Kit kat, Twix,  3Bit, Prince polo, Princessa, Kinder Bueno, Lion, Bajeczny. Każdy z pewnością może wymienić jeszcze conajmniej kilka. Jak zadbać o to, by marki te mogły w ciekawy sposób zawładnąć nie tylko sercami konsumentów, ale i krytyków marketingowych? Zaufać społecznościom!

Sposoby promocji na Facebooku dla branży żywnościowej i słodyczy

Istnieją trzy sposoby, aby potencjał batonów mógł być wykorzystany i aby marka słodyczy mogła promować się na Facebooku.

  • Fan page markowy – strona dotyczyć może zarówno produktów (które ujęte są w odpowiednich zakładkach), jak i samego wizerunkowania. Na takim Fan page’u umieszcza się informacje dotyczące ogólnej działalności marki. Istnieje możliwość stworzenia większej ilości zakładek, a fani angażowani są we wszystkie sfery ich funkcjonowania (materiały multimedialne)
  • Fan page produktowy – dotyczy marek parasolowych, posiadających marki produktowe lub marek, które posiadają na rynku bardzo charakterystyczny produkt (wyróżniający się spośród asortymentu). Fan page taki może angażować użytkowników w aplikacje i konkursy dotyczące  samego produktu oraz wspomagać działalność fan page’a markowego (jeśli taki został stworzony).
  • Fan page wspomagający – wykorzystywany jest do wspierania działalności marek na Facebooku i do wykorzystywania potencjału wirusowego danych elementów związanych z marką (może to być fikcyjny bohater, mogą to być niezwykłe właściwości produktu). Na takim Fan page’u istnieje możliwość bardzo szybkiego gromadzenia fanów, co jeszcze lepiej wspomaga regularną promocję w mediach społecznościowych.

Zagraniczni giganci promocji na Facebooku

Za granicą rzecz ma się podobnie, choć marki takie jak Snickers, Twix i Kinder Bueno mają swoje Fan page’e w odpowiednikach portugalskim, belgijskim i czeskim. Zaskakująco jednak, pomimo dodatkowych zakładek, komunikacja jest mało atrakcyjna – liczba fanów prawdopodobnie związana jest jedynie z gustem konsumenckim. Jak pokazują jednak niektóre przykłady słodycze mogą sobie świetnie radzić, istniejąc w Social Media. Warto tu przytoczyć dwa przykłady fan page’y zagranicznych, wchodzących w skład tej branży. Najpopularniejszym fan page’em na świecie w branży słodyczy jest strona Oreo. Tę markę lubią ponad 23 miliony użytkowników Facebooka, a tygodniowy przyrost fanów to ponad 172 000 osób! Ten niezwykle duży przyrost zawdzięcza marka nietypowemu USP, które oferuje swoim klientom. Treść fan page’a to ogromna ilość materiałów multimedialnych, takich jak filmy czy zakładki angażujące. Popularność tej produktowej strony związana jest z popularnością samych kampanii ATL, dalsze działania promocyjne są jedynie konsekwentnym przedłużeniem tej promocji.

Bardziej niezwykłym przykładem Fan page’a produktowego jest Ferrero Rocher. Stronę lubi ponad 12 milionów użytkowników Facebooka, a tygodniowy ich przyrost wynosi ponad 53 000 osób. Być może wynik ten nie jest tak zachwycający w porównaniu z Oreo. Inny punkt widzenia można przybrać jednak, gdy tę stronę się zobaczy. Na Fan page’u nie ma żadnych dodatkowych zakładek. W całej galerii znajduje się tylko 7 zdjęć, a komunikacja z fanami nie przebiega prawie w ogóle. Brakuje angażujących treści, materiałów multimedialnych oraz aplikacji konkursowych. Mimo to fani mieli ogromną potrzebę polubienia produktu marki Ferrero (która nie prowadzi działań wizerunkowych na Facebooku). Trudno uwierzyć w potencjał marki, które nie posiada ani swojego fikcyjnego bohatera ani potencjału wirusowego. A jednak możliwa jest tak ogromna popularność – wystarczy uwierzyć w gust konsumentów. Trudno powiedzieć, ilu fanów miałby ten Fan page, gdyby Ferrero postarało się o regularną komunikację z fanami oraz o aplikacje angażujące, a co za tym idzie – jaki zysk miała by marka. Wiadome jest jednak, że z pewnością znalazłaby się na szczycie statystyk Facebooka i posiadałoby ogromny kanał dotarcia do potencjalnych klientów.

 

Redakcja OX Press
Up Next

Powiązane Posty


Notice: Korzystanie z get_currentuserinfo uznawane jest za przestarzałe od wersji 4.5.0! Zamiast tego użyj wp_get_current_user(). in /home/oxpress/domains/oxpress.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 3831

There are no comments yet