Branża filmowa w Social Media

Promocja produktów w mediach społecznościowych zazwyczaj owocuje stworzeniem materiałów promocyjnych, które będą miały charakter nie tylko wirusowy, ale i prosty w odbiorze. W przypadku promowania filmów produkcja takich materiałów nie musi się skupiać na tworzeniu czegoś nowego – fragmenty filmu lub trailery mogą w zupełności wystarczyć. Jak się jednak możemy przekonać, działania promocyjne przybierają często zaskakującą formę.

Jeden z przykładów niekonwencjonalnej promocji zastosowano przy okazji nadchodzącej premiery filmu „Expendables” („Niezniszczalni”). Użytkownik klikając w link, który zazwyczaj rozprzestrzeniał się drogą elektroniczną trafiał na stronę zaprojektowaną dokładnie tak jak YouTube. Po krótkim czasie można się było jednak przekonać, że nie jest to link do typowego filmiku. Sylvester Stallone jako aktor wypowiedział się w wywiadzie, po czym rozpoczęła się akcja, kontynuująca jego filmowe przygody. Świetne wykorzystanie znanej wszystkim przestrzeni YT i jej zmiana, nadała filmowi wirusowego charakteru, a całość stała się niekonwencjonalnym sposobem promocji premiery filmowej.

Poza standardowymi plakatami i spotami telewizyjnymi  możliwe są też aktywności na Facebooku. W przypadku jednego z polskich filmów jest to niezwykle widoczne. Jeż Jerzy, tytułowy bohater kreskówki, jest świetną postacią, na której można oprzeć reklamę. Jako swego rodzaju brand hero może istnieć w wielu przestrzeniach. Kanał filmu na YT, prezentuje wszelkie treści związane z produkcją – zarówno fragmenty samego filmu jak i to, co działo się podczas jego kręcenia (materiały making-off). Do tego stworzono również blog produkcji, na którym opisano członków ekipy realizacyjnej oraz wszelkie eventy, w których brali oni udział. Na Facebooku zajęto się przyciągnięciem uwagi fanów i stworzeniem nowego życia dla postaci Jerzego. Na Fan page’u Jeż Jerzy zamieszczono aplikacje (obecnie niedostępne), takie jak „Co dziś olewa Jeż Jerzy?”, „Jeżocelebryta”, „Lalki Jeża”. Za ich pośrednictwem publikowano „mądrości” Jeża i angażowano się w świat bohatera. Dodatkowym sposobem promocji było wykorzystanie faktu, że bohatera dubbingował Borys Szyc. W bardzo szybkim czasie stworzono więc wirusową wersję reklamy AXE, która wcześniej zaangażowała Szyca w swoim spocie. Rozszerzenie promocji, w którą włączyła się również firma AXE na pewno zwiększyło ilość internetowych publikacji na temat filmu.

Szczególnie o Fan page na Facebooku zadbała wytwórnia, promująca najnowsze przygody o Harrym Potterze. Ogromna ilość zakładek na Fan page’u Harry Potter zawiera dużą ilość materiałów dodatkowych, które z pewnością angażują użytkowników. Fan page jest również źródłem wszelkich informacji na temat aktualności związanych z produkcją. Jest on pewnego rodzaju skróconą wersją witryny harrypotter.com.  Zainwestowanie w jednoczesne prowadzenie komunikacji na witrynie i na Facebooku to świetne wykorzystanie potencjału promocji filmu online.

Inną społecznościową promocję podjęto przy okazji premiery filmu „The Smurfs”. Wykorzystano wcześniejszą popularność postaci smerfów  i stworzono aplikację z grą, dzięki której fani mogą „hodować” smerfy  (upodobniona jest w swej formie do aplikacji Farmville). Gra stworzona na kanwie scenariusza jest niezwykle wirusowa i na tyle angażuje użytkowników, że mogą oni bezustannie wracać do obcowania z marką Smerfów. Działania promujące premierę nie straciły na wartości już po niej. Aplikacja ma obecnie ponad 10 milionów użytkowników.

Z pewnością media społecznościowe będą nadawać coraz większego rozpędu premierom filmowym i w coraz większy stopniu będą przenosić świat bohaterów filmowych do tego rzeczywistego.

Jak promować film w Social Media?

Element oczekiwania – przed premierą

Zanim film znajdzie się w kinach lub na nośnikach elektronicznych, a więc będzie upubliczniony, możemy zbudować wokół jego premiery  napięcie. Stopniowanie czasowe publikacji i udostępnianie na bieżąco rożnych materiałów bez bezpośredniego przyporządkowania do marki lub tytułu, z pewnością zainteresuje użytkowników i sprawi, że będą oni na bieżąco śledzić kolejne publikacje.

Premiera filmu

Premiera powinna być wydarzeniem, które ma ogromną rangę. Dla fanów powinien to być event o charakterze VIP. Jeśli premiera się zbliża, możemy zaproponować na Fan page’u filmu konkurs, w którym do wygrania będą wejściówki na premierowe pokazy w dużych miastach. Wyjątkowość, której mogą doświadczyć fani z pewnością będzie dla nich wartościowa.

Powiązanie z bohaterem

Jeszcze przed premierą filmu powinniśmy zbudować wizerunek głównych bohaterów i sprawić, że fani będą się z nimi utożsamiać lub będą z nimi związani emocjonalnie. Można to zrobić dzięki stworzeniu fikcyjnego profilu (jako strony) w mediach społecznościowych i publikowaniu na nim informacji stylizowanych na prywatne. Dodatkowo można wykorzystać do tego również blogosferę i mikroblogi – a więc sprawić, że bohater będzie żył w rzeczywistości.

Making off

Bardzo wartościowe są materiały, które nie będą dostępne dla każdego po premierze – wszelkiego typu informacje na temat tego jak kręcono film, wywiady z aktorami i producentami.  Oczywiście przed premierą można pokazać materiały making-off, ale pełen efekt będzie widoczny dopiero na premierze.

Konkursy 

Serwisy społecznościowe można wykorzystać do rozpromowania konkursów, które mogą być związane z naszą produkcją. Jeśli chcemy, aby konkurs był wirusowy możemy stworzyć grę związaną fabularnie z filmem – przygotuje ona widzów na to, co będą mogli zobaczyć w produkcji, ale bezpośrednio nie ujawni żadnych danych. Dodatkowo można stworzyć taki konkurs, w którym nagrodą będą nie tylko gadżety związane z filmem, ale bardzo ekskluzywne prezenty np. wizyta na planie zdjęciowym (jeżeli film jest jeszcze kręcony) lub spotkanie z aktorami. Obietnica takich prezentów z pewnością przyciągnie rzesze fanów – nie tylko filmu, ale i poszczególnych członków ekipy.

 

Aplikacje

Na Fan page’u filmu można stworzyć aplikacje, które udostępniają dodatkowe materiały (tzw. extrasy) lub pozwalają fanom na ingerencję w strukturę danych związanych z filmem. Przykładem może być np. aplikacja, która po wybraniu dowolnych scen z filmu pozwala na skonfigurowanie własnej wersji trailera. Da to fanom poczucie, że mogą coś zrobić, wykorzystując własny indywidualizm.

Otwarta forma

Innowacyjnym pomysłem może być otworzenie formy filmu i pozwolenie na to, by fani mieli wpływ na jego produkcję. Można to zrobić w taki sposób, jaki zaproponował Łukasz Jakóbiak  w projekcie Mój Mały Manhattan (ogłoszono otwarty casting na aktorów). Do tego warto dać przyszłym widzom poczucie, że mogą oni swoimi działaniami wpłynąć np. na scenariusz (możliwe jest np. rozpisanie konkursu, w którym fani mogą proponować swoje koncepcje).

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *