Czas na piwko… na Facebooku

Dobrze wiemy jak ważną rolę na Facebooku odgrywa oryginalny content. Niesztampowe treści, zwracające uwagę grafiki, ciekawe copy to właśnie to, co najbardziej zwraca uwagę i przyciąga fanów. Niestety nie wszystkie branże mogą sobie pozwolić na taką swobodę. Publikacja infantylnych grafik, memów i posługiwanie się kolokwialnym językiem na pan fage’u banku czy innej poważnej instytucji mogłoby podważyć wizerunek i reputację marki. Bardziej odważne treści mogą wykorzystać za to branże rozrywkowe, do których z pewnością możemy zaliczyć kluby, strony muzyczne, niektóre marki odzieżowe oraz oczywiście alkohole, w tym branżę browarniczą. To właśnie tej ostatniej kategorii mam zamiar się przyjrzeć i poświęcić ten wpis. Dla branży piwnej internet jest najlepszym medium do promocji. Potencjał, jaki niosą media społecznościowe to idealne rozwiązanie. To właśnie tam, znane nam marki piwne działają najmocniej, skupiając swoje działania na zainteresowaniach grup docelowych oraz czynnościach, którym najczęściej towarzyszy ich produkt. Sprawdźmy więc, jak wyglądają takie działania na Facebooku i jak marki radzą sobie w poszczególnych dziedzinach.

Sport

Jak wyglądają przygotowania do oglądania meczu? Najczęściej umawiamy się ze znajomymi i albo wychodzimy do pubu, albo szykujemy przekąski niezbędne do oglądania danych rozgrywek w TV. W takiej sytuacji na liście zakupów obowiązkowo musi znaleźć się piwo. Nie jest więc przypadkiem, iż marki piwne angażują się w liczne imprezy sportowe będąc sponsorem ważnych wydarzeń. Daje to pole do popisu również w mediach społecznościowych.
Idealny przykład zaangażowania w sport ukazuje piwo Warka. Marka była sponsorem polskiej reprezentacji podczas Euro 2012, co bardzo mocno podkreślała również na swojej stronie na Facebooku. Pomimo, iż Euro zostało tylko wspomnieniem, Warka nadal angażuje się w sport publikując na fan page’u specjalne, dedykowane grafiki i organizując akcje konkursowe. Obecnie fani mogą wziąć udział w zabawie „Rozgrzewka na zgrupowanie” polegającej na stworzeniu własnego zespołu i nadaniu mu ciekawej nazwy związanej z marką. Za swoją kreatywność, uczestnicy konkursu nagradzani są zestawami gadżetów od firmy Puma oraz oczywiście czteropakami Warki.

1

Sport na swoim fan page’u popularyzuje również „dziecko” Warki, czyli jej submarka Radler. Poza ciekawą komunikacją produktową opartą na atrakcyjnych grafikach i prowadzonych zabawach, Radler skupia się też na sportach zimowych. Temat ten jest mocno podkreślany w komunikacji i dodatkowych działaniach. Miłośnicy zimowego szaleństwa mogą spotkać strefy Radler, znajdujące się przy wybranych 26 stokach narciarskich w Polsce. W ich znalezieniu pomocna jest zakładka znajdująca się na fan page’u, gdzie znaleźć możemy mapę miast i województw, w których znajdują się strefy orzeźwienia Radlera. Zimowa akcja trwa przez cały luty.

2

Imprezy

Kolejną okazją do spędzania czasu przy piwie są imprezy. Jak można się domyślić, tematyka ta wykorzystywana jest przez branżę piwną bardzo często. Zacznę od marki, która motyw imprezy podkreśla już w nazwie swojego fan page’a. Mowa o „Party like a lord”. Strona wspomaga piwo Somersby. Wystarczy przejrzeć Timeline fan page’a, a od razu zauważymy, że tematyka zdjęć, postów oraz przeprowadzanych ankiet skupia się głównie na dobrej zabawie. Jak wspominałam na początku artykułu, branże rozrywkowe (w tym marki piwne) w swoich działaniach i komunikacji mogą pozwolić sobie na odrobinę szaleństwa. Somersby poszedł więc po całości – oprawa graficzna angażuje nie tylko swoim atrakcyjnym wyglądem, ale również ciekawym hasłami zaczerpniętymi z popularnych memów, piosenek. W tym przypadku nikogo nie dziwi grafika odwrócona do góry nogami czy zupełnie absurdalne motywy jak jednorożec czy kot w lordowskim kapeluszu. Dzięki angażującym postom i zabawnym grafikom społeczność zgromadzona na fan page’u aktywnie angażuje się w publikowane treści. Tematyka zabaw i konkursów to również jedna wielka impreza w lordowskim stylu – za jej opisanie użytkownicy wygrać mogli wycieczkę z paczką przyjaciół na Tropical Island pod Berlinem.

 3 4

Imprezowy klimat to również wizytówka piwa Lech. Zarówno komunikacja jak i dodatkowe akcje podkreślają, że piwo Lech jest nieodłącznym elementem każdej dobrej zabawy. W organizowanych akcjach marka wykazała się sporą kreatywnością. Warta przedstawienia jest organizowana niedawno zabawa Beerboard, polegającą na stworzeniu w aplikacji toastu dla naszych znajomych. Nasz indywidualny toast mógł zawisnąć na bilboardzie w wybranych miastach. Konkurs na Facebooku był spójny z całą kampanią marki. Również do zakładek na fan page’u wkradł się imprezowy klimat – w zakładce „Domówka, sorry” mamy możliwość wygenerowania ogłoszenia, które poinformuje naszych sąsiadów o odbywającej się u nas imprezie.

5

Kobiety

Piwo to nie tylko sport. To również spotkania z przyjaciółkami na plotkach, babskie wieczory, dlatego w komunikacji nie można pominąć kobiet. To w szczególności dla nich powstają nowe, fantazyjne smaki tego napoju o obniżonej zawartości alkoholu. Marką najbardziej kojarzoną z kobietami jest piwo Redd’s, co doskonale obrazują ich działania prowadzone na Facebooku. Zaważyć to można w charakterystycznej komunikacji skupiającej się nie tylko na kobiecych imprezach i spotkaniach z przyjaciółkami, ale również na modzie, zakupach, sprawach damsko-męskich i designie. To właśnie kobieta, jej zainteresowania i potrzeby najczęściej pojawiają się na publikowanych grafikach. Marka w przedstawianych sytuacjach stara się nawiązywać do produktu, jednak dokonuje tego w sposób bardzo delikatny, działając na emocje. Kobiety i ich zainteresowanie pojawiają się nawet w aplikacjach konkursowych. Przykładem jest zakończony już konkurs „Imprezowa paczka” polegający na stworzeniu kolażu powstałego z połączenia zdjęć znajdujących stylizacji oraz zdjęć użytkowniczek i ich znajomych. Panie mogły dopasować swój wizerunek do zdjęć ukazujących modę z danej dekady XX wieku, a najciekawsze prace zostały nagrodzone.

 6

Mężczyźni

Rozpoczęliśmy od sportu, czyli tego, co mężczyźni kochają najbardziej, dlatego na nich zakończymy nasz przegląd. Skoro kobiety mogą mieć swój fan page, dlaczego nie mogą mieć go faceci? Na ratunek przychodzi marka Żywiec. Na stronie Żywiec Męskim Zdaniem daje się zauważyć komunikację stricte skierowaną do mężczyzn i ich zainteresowań oraz pasji, czego dowodem są choćby zdjęcia pojawiające się na tablicy marki. Brak na niej infantylnych treści, a główny nacisk kładziony jest na hobby, sport i muzykę. Prawdziwie męskiej muzyce poświęcona została zintegrowana kampania „Męskie granie”, której część miała miejsce również na Facebooku. To właśnie tam w specjalnej zakładce odbywało się głosowanie na koncerty. Inną ciekawą zabawą, był odbywający się w ubiegłym roku konkurs na „Lepieje żywca”. Na potrzeby obu akcji zostały stworzone dedykowane strony, a wszystkie działania relacjonowane były na Facebooku.

 7

 

Jak widzimy, możliwości działań jest wiele. Branża browarnicza angażować się może również w innych dziedzinach takich jak kultura, moda, a nawet sztuka. Gdyby spojrzeć dalej i prześledzić działania zagranicznych marek z omawianej branży, znalazłoby się jeszcze sporo ciekawych przypadków do dyskusji. Jedno jest pewne – branża piwna należy do tych, które w swoich działaniach mogą pozwolić sobie na więcej. Grzechem więc byłoby nie wykorzystanie tej szansy. Początek roku, to dopiero przedsmak tego, co mogą nam pokazać marki piwne w kolejnych miesiącach. Jak można się domyślić, ich aktywność wzrasta w miesiącach letnich, w czasie kiedy organizowanych jest najwięcej imprez, zarówno tych sportowych jak i czysto rozrywkowych. Markom piwnym daje to większe pole do organizowania kreatywnych i zintegrowanych kampanii. Czekam więc z niecierpliwością na lato, a z nim kolejne ciekawe case’y.

Redakcja OX Press
Up Next

Powiązane Posty


Notice: Korzystanie z get_currentuserinfo uznawane jest za przestarzałe od wersji 4.5.0! Zamiast tego użyj wp_get_current_user(). in /home/oxpress/domains/oxpress.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 3831

There are no comments yet