Branża biżuteryjna na Facebooku

Działalność reklamowa na Facebooku to bez wątpienia jeden z najsilniejszych trendów w ostatnim czasie. Wiąże się to zarówno z reklamami CPC, jak i z promowaniem społeczności związanych z marką. Każda z branż w inny sposób może przyciągać uwagę fanów. Wg raportu „Reklama w sieci” z 2010 roku najchętniej reklamują się na stronach internetowych branże finansowe (18%), telekomunikacyjne (12%) i motoryzacyjne (11%). W badaniach IAB Polska w pierwszej dziesiątce nie znalazła się branża biżuteryjna, choć liczba działań Social Media w jej ramach wciąż wzrasta.

W Polsce swoje mocne przedstawicielstwo w postaci fan page’y mają najpopularniejsze marki takie jak YES czy Apart, choć trzeba przyznać, że nie są one najbardziej licznymi pod względem ilości fanów. Pomiędzy tymi markami istnieje ogromna przepaść jeśli chodzi o liczbę „Lubię to” – w tym względzie zdecydowanie wyżej klasyfikowany może być Fan page YES (ponad 44 tys. Fanów – podczas gdy Apart ma niecałe 5 tys.). Być może jest to spowodowane dość zdawkowym angażowaniem użytkowników przed administratorów Fan Page’a Apart.  Zdecydowanie brakuje tam większej liczby zdjęć ukazujących nie tylko produkty, ale i życie marki, a same posty są publikowane nieregularnie i nie mają formy angażującej. Marka głównie linkuje do witryny firmowej, co z pewnością nie jest najlepszym rozwiązaniem dla wykorzystania tak ogromnego potencjału i dużej świadomości istnienia marki w społeczeństwie. Zdecydowanie lepiej, możliwości branżowe wykorzystuje YES, który publikuje o wiele więcej materiałów multimedialnych i tworzy dodatkowe zakładki, dzięki którym można zaangażować się w świat marki. Działania te są wspierane zarówno w blogosferze jak i na mikroblogu. Mimo tego publikacje YES są nieregularne, co może dać przypuszczenie, że ilość fanów mogłaby się jeszcze zwiększyć. Porównane marki są z pewnością najbardziej znanymi w Polsce konkurencyjnymi dystrybutorami biżuterii, jednak nie jedynymi. Prawie 8,5 tys. fanów ma na Facebooku marka W.Kruk. Na Fan page’u zainwestowano w zakładki, które mają charakter informacyjny i przedstawiają zakres sprzedażowy marki. Komunikacja jest nieregularna i mało angażująca, ale zakładki zdecydowanie przyciągają użytkowników. Podobną liczebność, bo ponad 9 tys. fanów ma Fan page Infinity. Tu rzadka publikacja i brak materiałów dodatkowych dają wrażenie jedynie informacyjnego charakteru Fan page’a. Liczba fanów może być więc spowodowana innymi działaniami marki (np. reklamą w mediach tradycyjnych albo promocją bezpośrednią).

Trzy powyżej opisane Fan page’e, nawet razem, nie są jednak w stanie dorównać najbardziej licznemu biżuteryjnemu Fan page’owi w Polsce. Fabryka Kolczyka, bo o nim mowa, posiada już ponad 136 000 fanów i pomimo ostatniego spadku popularności, wciąż jest w czołówce, wyprzedzając takie znane ze swoich działań fan page jak Kocham rower (ok. 126 tys.) Kit Kat Polska (ok. 91 tys.) czy Nivea Polska (ok. 104 tys.). Na pewno ogromny udział w tej popularności ma witryna firmowa w formie sklepu internetowego. Zdecydowanie większa grupa docelowa (nie jest to już biżuteria ekskluzywna) i wirusowy charakter samych produktów (często mają one zabawną formę) przyczynił się do wzrostu liczby fanów (choć rzeczywiście nie musiał, bo wiele zależy od rodzaju komunikacji, a nie samych produktów). Kluczowym elementem w promocji tego Fan page’a stał się jednak konkurs z grudnia 2010 roku. Właśnie wtedy udostępniono użytkownikom aplikację, dzięki której można było polubić Fan page i wybrać kolczyki, które chce się wygrać. Codziennie 3 osoby wygrywały swój wybrany produkt, dzięki temu, że wzięły udział jako 58. od godz. 12.00, 18.00 lub 22.00. Aktualna komunikacja ogranicza się jedynie do publikacji informacji o produktach i linkowania do sklepu internetowego, a w samych postach często znaleźć można błędy językowe. Nie zraża to jednak fanów, którzy masowo dodają kolejne wpisy. Warto zwrócić uwagę, że marka zainwestowała w rozdawnictwo – wiele gratisów i udogodnienia w wysyłce również przyciągnęły potencjalnych konsumentów. Drobne wyjście naprzeciw fanom zwiększyło zainteresowanie i jak podaje na swoim blogu  Jacek Gadzinowski  przełożyło się to na sprzedaż. Potencjał Fabryki Kolczyka można jednak było wykorzystać bez tego typu działań, na które nie każda marka może sobie przecież pozwolić.

Świetnym przykładem Fan page’a, który wykorzystuje możliwości Social Media jest Pandora Jewelry. To międzynarodowy Fan page, który w zależności od kraju odbiorcy uruchamia odpowiednią wersję językową zakładki. Skorzystanie z aplikacji „Designer” umożliwia użytkownikom zaprojektowanie własnej biżuterii. Dzięki zakładce „Pandora Universe” można sprawdzić za pośrednictwem wielu mediów charakter życia marki (materiały multimedialne i kanał na YouTube). Obecnie Fan page posiada ponad 622 tys. fanów, pośród których można również znaleźć Polaków. Jak na razie brak polskiego odpowiednika Fan page’a tej marki, a pewnością mógłby on osiągnąć dużą popularność (szczególnie z zastosowaniem angażujących aplikacji takich jak „Designer”).

Poza tymi konkurencyjnymi markami, komunikację prowadzą również te mniej popularne, które osiągają liczbę od 1000-3000 fanów. Są to między innymi marki takie jak Orska, AREN, Castel, MALABI, CHARMING, BELLVEDER czy Brili. Działalność na ich fan page’ach jest nieregularna i bardzo rzadka, ale publikacje zdjęć pomogły zdobyć tysięczne liczby fanów. Poza wymienionymi markami istnieje jeszcze wiele innych (często amatorskich i lokalnych), które ze względu na wirusowość zdobywają fanów, jednak ilość ich fanów zazwyczaj waha się między 400 a 800.

Charakter branży biżuteryjnej (podobnie zresztą jak każdej innej) nie opiera się jedynie na ilości fanów. Bardzo często o wartości fan page’a decyduje stopień interakcyjności, ilość publikacji fanów na Tablicy i rodzaj materiałów, które zawarto w zakładkach. Do tego można również włączyć charakter połączenia fan page’a z witryną firmową i dbałość o estetykę graficzną. W przypadku potencjału branży biżuteryjnej z pewnością najważniejsze jest to, jak prezentowane są produkty. Ich ogromna ilość (o wiele większa w porównaniu np. z branżą motoryzacyjną) wymaga innego charakteru publikacji. Linkowanie do witryny firmowej być może odsyła do produktów ze względu na prowadzoną sprzedaż online, jednak żaden z analizowanych sprzedawców nie udostępnił swojego sklepu na Facebooku. Być może takie działania mogłyby przyczynić się do większego zaangażowania na samym fan page’u. Bezustanne przenoszenie ruchu na witrynę firmową nie sprzyja rozwojowi zaangażowania. Zakładki i wtyczki umożliwiają przecież prowadzenie równoczesnej działalności na witrynie firmowej i na fan page’u, z uwzględnieniem podstawowych różnic w odbiorcach, którzy mogą stać się konsumentami. Obecnie działania marek z branży biżuteryjnej skupiają się jednak tylko na biernej, nieregularnej publikacji, która przekierowuje ruch na witrynę firmową, a same fan page’e prowadzone są z dość dużą rezerwą, zupełnie tak, jakby miały pełnić funkcje jedynie wizerunkowe.

 

Redakcja OX Press
Up Next

Powiązane Posty


Notice: Korzystanie z get_currentuserinfo uznawane jest za przestarzałe od wersji 4.5.0! Zamiast tego użyj wp_get_current_user(). in /home/oxpress/domains/oxpress.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 3830

There are no comments yet